Une Bastholm (MDG): Dimensjonerende hastighet på 110 km/t ble innført som et premiss for nye motorveier av den forrige regjeringen.
Mener samferdselsministeren at 110 km/t fortsatt skal være dimensjonerende hastighet og et premiss for alle nye motorveier, herunder ny E6 ved Lillehammer?
Begrunnelse
Statsforvalteren i Innlandet gir Nye Veier tillatelse til å bygge ny, fire-felts E6 på bru gjennom Lågendeltaet naturreservat i Lillehammer kommune. Statsforvalteren har lagt til grunn at det ikke finnes andre traseer med mindre skadevirkning når premisset er at veien skal dimensjoneres for hastighet på 110 km/t.
En fire-felts motorveg dimensjonert for hastighet 110 km/t gjennom et naturreservat strider helt klart med vernevedtakets formål og vil påvirke verneverdiene. Statsforvalteren opplyser at det ved utredning av trase, så ville ikke Statens vegvesen planlegge for en veg dimensjonert for hastighet 80 km/t fordi dette ikke var i tråd med føringene de hadde for oppdraget. Premisset betyr at andre og mindre inngripende traseer ikke inngår i beslutningsgrunnlaget for Statsforvalterens vedtak. Dette på tross av at Stortinget i desember 2021, som et ledd i avtalen om statsbudsjettet for 2022, presiserte at Statens vegvesen og Nye Veier må utnytte handlingsrommet i regelverket for veibygging for å hindre tap av natur og matjord og redusere kostnader og bompenger.