Skriftlig spørsmål fra Lene Westgaard-Halle (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1929 (2021-2022)
Innlevert: 27.04.2022
Sendt: 28.04.2022
Besvart: 05.05.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Lene Westgaard-Halle (H)

Spørsmål

Lene Westgaard-Halle (H): Kan samferdselsministeren redegjøre for status i saken, og når han antar at forskriften vil være på plass?

Begrunnelse

I 2018 vedtok Stortinget at det skal være en maksgrense på 50 prosent av normal takst, ved bom, ferge og parkering for nullutslippsbiler.
Foreløpig mangler fortsatt forskriften som er nødvendig for at dette følges opp for parkering i alle kommuner.
Per i dag er det fortsatt 42 kommuner i Norge som krever 100 prosent betaling. Dette kan de gjøre fordi ikke departementet har avklart forskriftsendringen som forplikter kommunene til å følge vedtaket.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Ved behandlingen av statsbudsjettet for 2017 fattet Stortinget anmodningsvedtak nr. 108 pkt. 2c om å etablere en nasjonal bindende regel om at nullutslippskjøretøy ikke skal betale mer enn maksimalt 50 pst. av takstene for konvensjonelle kjøretøy når det gjelder bompenger, ferje og parkering. Med sikte på å oppfylle Stortingets anmodningsvedtak, har det blitt arbeidet med en bestemmelse om at nullutslippskjøretøy ikke skal betale mer enn 50 pst. parkeringsavgift sammenlignet med konvensjonelle køyretøy.
Jeg vil vise til at en arbeidsgruppe koordinert av Statens vegvesen, på oppdrag fra Samferdselsdepartementet, har foreslått tiltak for å få flere til å reise kollektivt i omstillingsperioden etter pandemien. De leverte sitt innspill 8. april i år. Arbeidsgruppa tilrår både virkemidler som styrker og utvikler kollektivtilbudet, og virkemidler som bedrer kollektivtransporten sin konkurransekraft sammenlignet med privatbilen.
Arbeidsgruppa mener at et aktuelt virkemiddel er å redusere fordelene med bruk av elbil i og i nærheten av byområder - særlig i bomringer, i kollektivfelt og for parkering i byer, slik at bilistene får riktigere signaler om kostnadene ved bruk av veikapasitet.
Som et første ledd i oppfølgingen av arbeidsgruppas anbefalinger, har Samferdselsdepartementet nylig gitt Statens vegvesen et oppdrag om å vurdere elbilers bruksfordeler i byområdene. Tidligere har Statens vegvesen fått et oppdrag om å vurdere bruk av kollektivfelt, og etaten er nå bedt om å også vurdere fordeler knyttet til bompengebetaling og parkering for elbiler.
Jeg tar sikte på å orientere Stortinget nærmere om denne saken i forbindelse med at regjeringen legger fram sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett for 2022.