Skriftlig spørsmål fra Sandra Bruflot (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1933 (2021-2022)
Innlevert: 28.04.2022
Sendt: 28.04.2022
Besvart: 06.05.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Sandra Bruflot (H)

Spørsmål

Sandra Bruflot (H): Hva vil statsråden gjøre for at det kan skaffes tilstrekkelig finansiering til at hovedentreprisene på Ringeriksbanen og E16 Skaret-Hønefoss kan starte opp i 2024, slik Nye Veier legger til grunn? Nye Veier arbeider i den forbindelse etter en plan med vedtak av Utbyggingsavtale i 2023, vil statsråden legge til rette for at denne tidsplanen kan oppfylles?

Begrunnelse

Oppstart av arbeidet med den lange jernbanetunnelen fra Jong til Sundvolden i 2024, vil være helt avgjørende for å unngå ytterligere forsinkelser av vei- og baneprosjektet. For å få til dette, må Nye Veier også få anledning til å igangsette forberedende oppstartsarbeider i 2023. Det er avsatt 6,6 milliarder kroner til Ringeriksbanen i første seksårsperiode av NTP. I tillegg har Viken fylkeskommune forpliktet å gi en bompengegaranti på 3 milliarder kroner, mens Staten har gitt en driftskreditt på 1 milliard kroner. Dermed er det til sammen 10,6 milliarder kroner til disposisjon for prosjektet i første NTP-periode. Dette er tilstrekkelig for å sikre byggestart i 2024, dersom Regjeringen vil.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Iht. ressursfordelingen i den nasjonale transportplanen (NTP) som ble lagt frem i mars 2021 (Meld. St. 20 (2020–2021) Nasjonal transportplan 2022–2033) kan oppstart for fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 Skaret–Hønefoss (FRE16) mot slutten av 2024 være mulig. Dette legger til grunn at det stilles tilstrekkelige midler til disposisjon i de årlige statsbudsjettene til å følge opp planrammen for NTP. Som det fremgår av Meld. St. 20 (2020–2021), vil midler til NTP i det enkelte budsjettår bli tilpasset det samlede økonomiske opplegget i statsbudsjettet, innenfor rammene som følger av handlingsregelen og tilstanden i norsk økonomi.
I Saldert budsjett 2022 er det bevilget 500 mill. kr til videre planlegging av FRE16 inneværende år, og det er etablert en driftskredittordning på 1 mrd. kr som skal gi Nye Veier AS tilgang på kortsiktig likviditet i gjennomføringen av prosjektet. Regjeringen vil komme tilbake til videre prosess og fremdrift for prosjektet i forbindelse med budsjettfremleggene for Stortinget.