Skriftlig spørsmål fra Fredrik Holm (H) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:1946 (2021-2022)
Innlevert: 28.04.2022
Sendt: 02.05.2022
Besvart: 10.05.2022 av barne- og familieminister Kjersti Toppe

Fredrik Holm (H)

Spørsmål

Fredrik Holm (H): Hvordan vil statsråden sørge for at barn kan være trygge på at barnevernet vil sørge for en umiddelbar videreføring av tiltak også når familien flytter mellom kommuner?

Begrunnelse

Veldig mange forbinder Barnevernet med omsorgsovertakelse og dramatisk omsorgssvikt. Dette er et feil bilde. Det er mange flere som opplever det man kan kalle «gråsoneomsorg». Dette betyr at de overfladiske behovene er på plass, men at foreldre i en periode ikke evner å gi den fulle emosjonelle støtten et barn er avhengig av. Dette er også skadelig for barn over tid.
Barnevernets viktigste oppgave er å veilede og støtte de foreldre som trenger litt ekstra støtte i perioder. Det er ingen skam i det, men da må barnevernet få vite at de bør hjelpe. Det kan være tungt å be om den hjelpen selv og det er viktig at mennesker rundt tør å se og melde i fra.
Når barnevernet i en kommune får beskjed om at det er mistanke om at et barn ikke har det så bra som man kan forvente, vil de undersøke saken. Dersom barnevernet konkluderer med at det behov for støttetiltak vil de begynne å hjelpe familien og barnet. Dette er bra, men dersom familien flytter til en annen kommune så vil ikke denne hjelpen følge med. Ved flytting må noen nye mennesker følge med og en ny melding må sendes. Så må det en ny undersøkelse til og tiden går. Dette er tid et barn som trenger hjelp ikke har.
Alle skal få en ny sjanse, men hvis det er en underliggende manglende evne til full omsorg, så skal ikke foreldrene kunne flytte til en annen kommune for å slippe unna hjelpetiltak til barnets beste.
Barnevernet kan velge å informere sine kolleger i en annen kommune ved flytting, men det er ikke noe krav. Dette fører til at det finnes eksempler på familier som flytter fra kommune til kommune etter hvert som foreldrene opplever at «trykket» fra barnevernet blir for sterkt. Dette er ikke greit.
Høyre mener at saksmapper som ikke er lukket fra barnevernet automatisk skal overføres til ny kommune ved flytting over kommunegrensene. I Hurdalsplattformen står det at man skal

«sikre at informasjon om utsette barn blir overført mellom barnevern ved flytting mellom kommunar».

Dette er en mye løsere formulering som forplikter i mye mindre grad. Hvorvidt et barn er «utsatt» eller ikke gir et svært bredt tolkningsrom og det å «sikre» er en løsere formulering enn «skal».

Kjersti Toppe (Sp)

Svar

Kjersti Toppe: Eg vil først understreke at eg er samd med representanten i at det er viktig at barn som har behov for bistand frå barnevernet blir godt varetatt òg dersom familien flyttar frå ein kommune til ein annan. Det kjem fram av Hurdalsplattformen at regjeringa vil

«Sikre at informasjon om utsette barn blir overført mellom barnevern ved flytting mellom kommunar».

Eg vil òg visa til at barneverntenestene i kommunane har eit ansvar for å varsla den nye opphaldkommunen dersom dei meiner at barnet kan ha behov for vidare oppfølging frå barnevernet.
For det første er òg barnevernstenestene omfatta av den generelle meldeplikta etter barnevernloven § 6-4. Samtidig er det ikkje berre i desse meir alvorlege tilfella at barnevernstenesta må gi opplysningar til ein annan kommune. Hovudoppgåva til barnevernstenesta er å sikre at barn og unge som lever under forhold som kan skade helsa og utviklinga deira, får nødvendig hjelp og omsorg til rett tid. For å vareta oppgåvene sine på ein forsvarleg måte må derfor barnevernstenesta varsla den nye opphaldskommunen til familien dersom dei meiner at barnet kan ha behov for vidare oppfølging frå barnevernet.
Bufdir er no i ferd med å revidere rundskrivet Retningslinjer til saksbehandlingen til barnevernstjenesten. I samband med dette har Bufdir blitt bedt om å gi ein eigen omtale av kommunikasjonen mellom barnevernstenester i ulike kommunar ved flytting.
Eg vil òg vise til at det gjennom prosjektet DigiBarnevern blir utvikla eit nytt fagsystem og løysingar som gjer det mogleg for tenestene å dele informasjon på ein trygg og effektiv måte.
Eg vil òg vurdera korleis punktet i Hurdalsplattformen om å sikra at informasjon om utsetja barn blir overførte mellom barnevern ved flytting mellom kommunar skal følgjast opp, og vil komma tilbake til Stortinget på egna vis.
Etter vurderinga mi vil det likevel vere å gå for langt å forplikte barnevernstenesta i éin kommune til automatisk å vidareføre tiltak som er sette i verk i ein annan kommune. Det er barnevernstenesta i den nye opphaldskommunen som har det rettslege ansvaret for at barnet og familien får dei naudsynte tiltaka. Den nye opphaldskommunen må derfor vurdere behovet for å setje i verk barnevernstiltak og kva tiltak som eventuelt bør bli sett i verk.