Hege Bae Nyholt (R): Mener statsråden det er tilstrekkelig med meldeplikt til kommunene for å forhindre at barnehageeiendommer, som har blitt bygget på billige eller gratis kommunale tomter eller med offentlige kapitaltilskudd, ikke selges ut med profitt til kommersielle aktører, og hvilke ytterligere reguleringer mener eventuelt statsråden er nødvendig?
Begrunnelse
Det er ved salg av barnehager og eiendommer de største gevinstene realiseres i den kommersielle barnehagesektoren. Sidestillingen av kommersielle, ideelle og kommunale barnehager ga barnehager med «forretningsmessig drift» muligheten til å få offentlig støtte og muligheten til å søke på lån hos Husbanken. Husbank-ordningen har blitt misbrukt av kommersielle barnehagekjeder der de bygger barnehager i storstilt stil med gunstige Husbank-lån, før de så selger eiendommen videre til ulike kommersielle aktører. Deretter leier barnehagene tomtene eller eiendommene tilbake av det samme selskapet.
Tall fra Husbanken viser at flere store eiere av barnehager siden oktober 2019 har innfridd barnehagelån for to milliarder kroner og solgt 267 norske barnehager til Sverige og Australia for en samlet pris på nærmere sju milliarder kroner. Oppkjøpsfondenes formål er enkelt: kjøpe billig og selge dyrt. At deres interesser i barnehagedrift ikke er i overensstemmelse med at pengene skal «komme barna til gode» eller brede samfunnsinteresser synes åpenbart.
I desember 2021 solgte Trygge Barnehager 142 norske barnehagebygg til SBB for 4,58 milliarder kroner. Leieavtale er på 25 år, med mulighet for forlengelse. I 2020 kjøpte SBB 138 barnehagebygg av Læringsverkstedet for totalt 4,25 milliarder kroner. Leieavtalen er på 35 år. Barnehagekjedene skal fortsette å drive i byggene, men vil leie dem tilbake av SBB. Disse salgene kan være lovstridige.
Spørsmålsstiller viser til at Storberget-utvalget anbefaler å gi kommunene forkjøpsrett for å bevare mangfoldet i sektoren og at det innføres en ordning med statlig sikring av finansiering for forkjøpsrett av private barnehager.
Spørsmålsstiller viser også til at KS i sitt høringssvar på Forslag til endringer i barnehageloven med forskrifter (ny regulering av private barnehager) i 2019, mente at det bør vurderes om meldeplikten bør inneholde bestemmelser som sikrer at kommunen kan vurdere om eierskifte eller andre organisatoriske endringer kan medfølge bortfall av plikten til finansiering.