Skriftlig spørsmål fra Freddy André Øvstegård (SV) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

Dokument nr. 15:1939 (2021-2022)
Innlevert: 29.04.2022
Sendt: 29.04.2022
Besvart: 09.05.2022 av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe

Freddy André Øvstegård (SV)

Spørsmål

Freddy André Øvstegård (SV): Hvordan arbeider regjeringa med å øke andelen studenter med minoritetsbakgrunn i studieprogrammer der disse er underrepresentert, slik at mangfoldet i ulike studieprogrammer og institusjoner speiler mangfoldet ellers i samfunnet?

Begrunnelse

Til tross av at innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre i større grad enn befolkningen ellers tar høyere utdanning, er personer med innvandrerbakgrunn underrepresentert i en rekke utdanningsprogrammer, deriblant lærerutdanningene, psykologi, humaniora, arkitektur- og byutviklingsfag, kunstfag og andre kreative fag. Det blir et samfunnsproblem når yrker med stor samfunnspåvirkning ikke gjenspeiler befolkningssammensetningen i samfunnet generelt.
I tildelingsbrevet fra KD til utdanningsinstitusjoner står følgende om problematikken:

«Kunnskapsdepartementet forventer at virksomhetene arbeider aktivt for å fremme like karrieremuligheter for kvinner og menn i norsk akademia og tilrettelegger for et større etnisk mangfold. Funnene i en kartlegging gjennomført av Komité for kjønnsbalanse og mangfold i forskning (Kif) tyder på at det er behov for en styrking av dette arbeidet. Kunnskapsdepartementet understreker viktigheten av at dette gis ressurser og prioriteres i et langtidsperspektiv. Det vises også til Strategi for forskerrekruttering og karriereutvikling.»

Mye tyder imidlertid på at problematikken på tross av oppfordring fra KD ikke tas på alvor. Komiteen for kjønnsbalanse og mangfold i forskning (Kif-komiteen) har kartlagt arbeidet med likestilling og mangfold ved norske utdanningsinstitusjoner. De peker på at universiteter, høgskoler og forskningsinstitusjoner setter av lite ressurser til målrettet mangfoldsarbeid, mangler handlingsplaner, og

«Ingen av respondentene ved universitetene vurderer arbeidet for etnisk mangfold som bra, og under halvparten av de spurte forskningsinstitusjonene samlet sett vurderer eget arbeid for etnisk mangfold som bra.»

Ola Borten Moe (Sp)

Svar

Ola Borten Moe: Hovedansvaret for rekruttering av studenter ligger ved universitetene og høyskolene, og flere institusjoner har spesifikke tiltak for å øke mangfoldet i rekrutteringen. Eksempelvis har enkelte institusjoner satt i gang kartlegginger av mangfoldsutfordringene ved egen institusjon, noen arrangerer egne mangfoldsdager, mens andre har kursopplegg for videregående skoler for å inspirere ungdom til å tenke nytt omkring studievalg.
Et av våre viktigste virkemidler for å styrke likestillings- og mangfoldsarbeidet ved institusjonene er Komité for kjønnsbalanse og mangfold i forskning (Kif). Kif-komiteen skal støtte opp om, og gi anbefalinger om, tiltak som kan bidra til bedre integrering av arbeidet med mangfold ved universiteter og høyskoler. Komiteen har tradisjonelt arbeidet med likestillings- og mangfoldsutfordringer på ansattsiden, men har i 2022 fått et utvidet mandat. Her er det presisert at komiteen skal bidra til bevisstgjøring og kunnskap om hvordan kjønn, sosial og etnisk bakgrunn påvirker kritiske overganger i en forskerkarriere. Dette inkluderer også utdanningsløpet som ligger til grunn for veien inn i forskning.
Som representanten fremhever i sin begrunnelse, har Kif-komiteen gjennomført en kartlegging av likestillings- og mangfoldsarbeidet. Her konkluderes det med at det er behov for å styrke arbeidet ved institusjonene. På bakgrunn av denne rapporten har komiteen utlyst midler til en oppfølgingsstudie som skal grave dypere i problemstillingene og utfordringene som kommer frem i kartleggingen. Et av målene er at undersøkelsen skal belyse hva som bidrar til god iverksettelse og reell endring når det gjelder likestillings- og mangfoldsarbeidet ved institusjonene. Kunnskapsdepartementet vil i tiden fremover fortsette å arbeide for økt kunnskap om mangfoldsutfordringer i høyere utdanning og forskning.