Skriftlig spørsmål fra Hege Bae Nyholt (R) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

Dokument nr. 15:1942 (2021-2022)
Innlevert: 29.04.2022
Sendt: 29.04.2022
Besvart: 09.05.2022 av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe

Hege Bae Nyholt (R)

Spørsmål

Hege Bae Nyholt (R): Er statsråden fornøyd med årets søkertall til barnehagelærerutdanningen og hvilke tiltak mener statsråden er nødvendig å ta, og hvilke grep vil regjeringa ta for å øke attraktiviteten til utdanningen og yrket?

Begrunnelse

Søkertall til høyere utdanning har kommet og for søkertallene til alle de forskjellige lærerutdanningene samlet er det en nedgang. Ifølge Kunnskapsdepartementet har disse utdanningene en nedgang i førstevalgssøkere på over ti prosent.
Det er en dramatisk nedgang på 25 prosent i søkertallene til barnehagelærerutdanningen. Nestleder i Utdanningsforbundet, Hege Valås, omtaler utviklingen som "alarmerende" i et intervju i Utdanningsnytt 27.04.22.

Ola Borten Moe (Sp)

Svar

Ola Borten Moe: Årets søkertall til barnehagelærerutdanningene er lavere enn jeg ønsker, og reduksjonen i antall søkere er større enn den generelle nedgangen i søkere til høyere utdanning. Dette tar jeg på alvor. Likevel vil jeg samtidig understreke at det også i år er mer enn en søker per planlagt studieplass til barnehagelærerutdanning. Som vi har skrevet i Hurdalsplattformen, mener regjeringen at gode barnehager er et viktig bidrag til å gi alle barn en trygg og god oppvekst og like muligheter. I plattformen skriver vi videre at regjeringen vil styrke pedagognormen ved å stille krav om at minst 50 prosent av de tilsatte er barnehagelærere, og øke andel fagarbeidere med mål om 25 prosent. Derfor er jeg opptatt av å få mange og dyktige søkere til barnehagelærerutdanningene.
Kunnskapsdepartementet jobber nå med to strategier som skal bidra til å realisere regjeringens ambisjoner på barnehageområdet og styrke kvaliteten i barnehagen. Den ene er en revidering av kompetansestrategien for barnehage 2023 – 2025. Den andre er en langsiktig strategi for barnehagekvalitet mot 2030. I begge strategiene er styrking av personalets kompetanse sentralt. For å styrke fagligheten i barnehagen har kompetansestrategien tiltak rettet mot de ulike ansattgruppene. Det gis tilbud om en rekke videreutdanningstilbud på masternivå til barnehagelærere, som også kan bygges inn i en barnehagefaglig mastergrad. Ved siden av å gi mulighet faglig fordypning, viser videreutdanningstilbudene til mulige utdanningsveier/karriereveier for barnehagelæreren. På den måten fungerer de også som gode rekrutteringstiltak.
Regjeringen skal i gang med en stortingsmelding om profesjonsutdanning. Å sikre arbeidskraft til velferdsstatens profesjoner, inkludert lærerutdanningene, vil være et tema i meldingen.