Une Bastholm (MDG): I Norge har vi nullvisjon for drepte eller hardt skadde i trafikken, men blindsoner på lastebiler utgjør en stor fare for andre trafikanter, og spesielt for myke trafikanter.
Hva er status på regjeringens arbeid med å innføre blindsonekamera for nye lastebiler, og når ser regjeringen for seg at blindsonekamera for eldre lastebiler vil være på plass på alle lastebiler?
Begrunnelse
Flere myke trafikanter har blitt drept de siste årene i Norge som følge av påkjørsler fra lastebiler. Mange lastebiler er konstruert på en måte som gir begrenset med syn for sjåføren, og dette kan skape stor risiko for de som beveger seg i nærheten av lastebiler, enten det er bilister eller myke trafikanter.
Et viktig tiltak som kan senke denne risikoen er krav om blindsonekamera for nye og eksisterende lastebiler på veiene våre. Blindsonekamera vil gi sjåfører større mulighet til å orientere seg om sine omgivelser. Andre muligheter for myndighetene inkluderer å sette krav til konstruksjonen av lastebiler, slik at føreren av selve kjøretøyet får bedre forutsetninger til å se sine omgivelser, uavhengig av et kamera. Kombinerer man slike tiltak kan man potensielt oppnå enda høyere effekt for trafikksikkerheten.