Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1959 (2021-2022) Innlevert: 02.05.2022 Sendt: 02.05.2022 Besvart: 09.05.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Ingjerd Schie Schou (H): Ullerøyveien i Sarpsborg kommune er hovedferdselsåre for trafikk mellom Sverige og Fredrikstad. Det er en strekning med gjentatte ulykker, og inneholder flere hytteområder og kulturminner.Har statsråden satt seg inn i de vurderinger som Statens veivesen har gjort med tanke på redusert hastighet på strekningen?
Jon-Ivar Nygård: Innledningsvis vil jeg vise til Statens vegvesen er skiltmyndighet både for riksveier, fylkesveier og private veier, i tillegg til også å være myndighet for et utvalg skilt for kommunale veier. Vegvesenet har dermed den formelle myndigheten og den nødvendige kompetansen til å vedta bl.a. fartsgrenser på veinettet.Det forberedende arbeidet og vurderingene forut for et skiltvedtak blir imidlertid gjort av den enkelte veieier, i dette tilfelle Viken fylkeskommune. Statens vegvesen får deretter oversendt en anmodning om å fatte vedtak. Statens vegvesen vurderer da om anmodningen er innenfor fartsgrensekriteriene og gjeldende skilt- og oppmerkingsnormaler, i tillegg til at saken sendes på høring til politiet før eventuelt vedtak blir fattet.Vi har to generelle fartsgrenser i Norge; 80 km/t utenfor tettbygd strøk og 50 km/t innenfor tettbygd strøk. All annen fartsgrense er «særskilt» fartsgrense. For å opprettholde respekten for en slik særskilt fartsgrense, er det viktig at denne virker logisk for de som kjører. I motsatt fall vil en kunne oppleve at myke trafikanter får en falsk trygghet ved at en skiltet hastighet ikke blir overholdt og respektert. Ullerøyveien går på vestsiden av Skjebergkilen og ut til Karlsøysundet. Den nordligste tredelen av veien har fartsgrense 80 km/t, mens de to resterende delene av veien har hhv. 60 km/t og 50 km/t. Jeg er gjort kjent med at saken omhandler ønske om å forlenge 60-sonen. Statens vegvesen opplyser at det i perioden 2010-2020 har vært fire ulykker med personskade på veien, hvorav en fotgjengerulykke og tre utforkjøringsulykker. I disse ulykkene var én hardt skadd og fire lettere skadd. Ut fra dette kan ikke Statens vegvesen si at veien skiller seg nevneverdig ut i negativ retning mtp trafikksikkerhet.Statens vegvesen opplyser at det i perioden 2017-2019 kom en del henvendelser om denne veien fra privatpersoner, velforeninger og hytteforeninger. Disse henvendelsene ble svart ut av Vegavdeling Østfold i Statens vegvesen, som en del av den daværende «sams vegadministrasjon». Henvendelsene gjaldt ønske om nedsatt fartsgrense (samt fysiske tiltak) og etablering av gang-/sykkelveg. For den siste henvendelsen, i november 2019, ble det vist til at ansvaret for fylkesveiene skulle overføres til Viken fylkeskommune fra 1. januar 2020 og at det var Viken som veieier som måtte vurdere om vilkårene for å redusere fartsgrensen var til stede.Kort tid etter gjennomføring av regionreformen ble det gjennomført en befaring hvor representanter fra Statens vegvesen deltok som skiltmyndighet, sammen med veieier Viken fylkeskommune. Konklusjonen fra Viken i saken var at det ikke lå til rette for å be om nedsatt fartsgrense på den aktuelle strekningen. Avgjørelsen var omforent med Statens vegvesen.