Hege Bae Nyholt (R): Hva gjør regjeringen for å tilgjengeliggjøre den norske filmarven for allmenheten?
Begrunnelse
Ifølge filmforsker Marius Øfsti ved Høgskolen i Innlandet er det i årenes løp vist rundt 1200 norske langfilmer på kino. (NRK.no, 05.05.2022). Av disse finnes i høyden noen hundre tilgjengelig i salg på DVD og blu-ray nå. Fordi salget er lavt, blir filmer ofte bare gitt ut én gang. Det samme gjelder mange av de historiske filmene som i nyere tid er blitt gitt ut i fysisk format.
Svært mange norske filmer er heller ikke tilgjengelige for digitalt kjøp eller strømming noe sted. Øfsti anslår at iTunes tilbyr nærmere 400 norske filmer i sortimentet. SF Anytime tilbyr bare et sted over 500 norske filmer, ifølge Øfsti. Blockbuster tilbyr i skrivende stund 237 norske filmer i katalogen sin. Det samme antallet tilbyr Filmarkivet. HBO, Netflix og andre populære strømmetjenester har et fåtall. Den gratis bibliotekstjenesten Filmbib tilbyr på sin side bare et mindre utvalg kortfilmer og dokumentarer, men ikke langfilm. Selv skoletjenesten Filmrommet, som ikke er åpen for alle, tilbyr bare 320 norske langfilmer.
Det er til dels også et overlapp i hva ulike tjenester tilbyr, slik at det totale antallet filmer som ikke er tilgjengelig, er høyt. For eksempel ser det ut til at tre av de norske Oscar-kandidatene etter årtusenskiftet ikke er tilgjengelige for strømming noe sted, hverken frittstående eller som del av abonnementstjenester. Fire av de norske Oscar-kandidaten fra 1990-tallet ser heller ikke ut til å være tilgjengelige. Bildet bakover i tid er det samme, sentrale norske filmverk er ikke mulige å strømme.
På 1990-tallet ble VHS-serien «Norske filmklassikere» gitt ut. På tidlig 2000-tall fortsatte den på DVD. Mange av de over 140 utgivelsene her, finnes ikke tilgjengelig for strømming, og serien er ikke lenger i salg. I fjor startet Nasjonalbiblioteket å nyutgi eldre norske filmer på DVD. Men det er snakk om et fåtall, og de prioriterer filmer som ikke tidligere er blitt gitt ut.
I sum fremstår tilgjengeliggjøringen av norsk filmhistorie fragmentert og vilkårlig, mer prisgitt rettighetsspørsmål og eksklusivitetsavtaler med ulike strømmetjenester enn vurderinger rundt kunstnerisk og historisk betydning. Tilbudet som finnes, er spredt utover en lang rekke kjøp- og abonnementstjenester. Det finnes ikke en gang en samlet oversikt over dem.