Sofie Marhaug (R): Vil statsråden ta initiativ til å sikre strømkunder med dårlig råd lavere prispåslag på leveringspliktig strøm?
Begrunnelse
Forbrukere med dårlig økonomi og betalingsproblemer må betale de høyeste prispåslagene på spotprisen. Forbrukere som ikke betaler strømregningen vil stå i fare for å bli sagt opp som kunde av kraftleverandøren og overført til såkalt leveringspliktig strøm fra sitt lokale nettselskap.
Prisen på leveringspliktig strøm er regulert de første seks ukene til å være gjennomsnittlig spotpris i markedet med et prispåslag på 6,25 øre per kWh (ink. MVA). Etter dette står nettselskapene fritt til å øke påslaget. Enkelte nettselskap har priset leveringspliktig strøm med et påslag per kWh på 25 øre (ink. MVA). Dette er om lag fem ganger høyere påslag enn gjennomsnittet i spotprismarkedet.
Det er om lag 50 000 forbrukere som mottar leveringspliktig strøm i dag. Det finnes ikke data om hvor mange av dem som har betalingsproblemer.
Leveringspliktig strøm er priset for å motivere forbrukere til å velge seg en strømavtale fra en kraftleverandør. For husstander med betalingsanmerkninger vil det være vanskelig å inngå en strømavtale i det ordinære markedet. Dermed verken kan eller vil de motiveres av høye påslag per kWh, men heller gradvis tappes mer og mer for penger som burde gått til andre nødvendige utgifter. VG skrev 27. april om at flere inkassoselskaper har opplevd økning av saker som følge av de høye strømprisene.
Det er stort sprik mellom hva nettselskapene tar i påslag for leveringspliktig strøm. En rapport fra Forbrukerrådet viser at de 10 største nettselskapene i gjennomsnitt tar nær 18,5 øre per kWh i påslag per kWh. Elvia og BKK Nett tar 12,5 øre mens Tensio og Arva tar 25 øre. Det er vanskelig å se en saklig grunn for de store prisforskjellene. I praksis fører prisforskjellene til at det er langt dyrere å være strømkunde med betalingsproblemer i Trøndelag enn Bergen. Det kan ikke være hensikten bak prisingen av leveringspliktig strøm.