Skriftlig spørsmål fra Ingvild Wetrhus Thorsvik (V) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:2002 (2021-2022)
Innlevert: 06.05.2022
Sendt: 09.05.2022
Besvart: 19.05.2022 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Ingvild Wetrhus Thorsvik (V)

Spørsmål

Ingvild Wetrhus Thorsvik (V): Hva vil statsråden gjøre for å sørge for at flyktninger så raskt som mulig får tilstrekkelige identifikasjonsdokumenter og oppholdskort?

Begrunnelse

Mange mennesker har ikke andre legitimasjonspapirer enn pass fra hjemland som identifikasjonsdokument. Passene blir fratatt dem i forbindelse med søknad om beskyttelse i Norge, jf. Utll. § 64. Mange mennesker som søker beskyttelse i Norge har ikke ID-kort og kan kun vise frem oppholdskort som bevis på sin oppholdstillatelse, noe som i utgangspunktet ikke er et ID-dokument.
Det å ikke kunne legitimere seg, skaper flere utfordrerne situasjoner for flyktningene, selv med D-nummer. De får for eksempel ikke tilgang til enkelte norske mobilabonnement, banktjenester inkl. konto og bank-id eller tilgang til enkelte tjenester hos andre private virksomheter.
Jeg er kjent med forslaget om å gi utenlandske statsborgere som har oppholdstillatelse eller oppholdsrett i Norge i mer enn tre måneder rett til nasjonalt ID-kort. Dette er veldig positivt, men løser ikke situasjonen for dem som ikke kan legitimere seg nå.
Flere steder opplyses det at det er lang ventetid for å få oppholdskort. Uten dette kan ikke flyktningene jobbe lovlig.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Jeg oppfatter det slik at bakgrunnen for spørsmålet er situasjonen for utlendinger som er fordrevet fra Ukraina, og viser til at det er igangsatt flere tiltak som vesentlig har redusert antall trinn og tid i registreringsprosessen for disse sammenliknet med ordinær prosess. Siden ukrainere som omfattes av ordningen med midlertidig kollektiv beskyttelse ikke vil ha rett til reisebevis for flyktninger eller utlendingspass etter utlendingsloven § 64, omfattes de heller ikke av plikten til innlevering av pass og andre reisedokumenter. Dokumentene skal derfor også tilbakeleveres etter fremvisning og registrering. Etter det jeg har fått opplyst er prosessen effektivisert ved at Politiets utlendingsenhet ikke lenger samler dokumentene inn for skanning og registrering. Det tas i stedet kopi, slik at de mange ukrainerne som har pass fra hjemlandet raskere skal få det tilbake. De vil dermed også kunne oppfylle bankenes krav til legitimasjon for tilgang til banktjenester.
Etter utlendingsregelverket gir midlertidig kollektiv beskyttelse rett til å ta arbeid, og det er ikke etter utlendingsregelverket noe rettslig krav om å ha fått utstedt oppholdskort for å kunne jobbe i Norge. Kortet har imidlertid praktisk betydning for tilgangen til grunnleggende banktjenester mv. for dem som ikke har legitimasjon fra hjemlandet, og som dokumentasjon overfor arbeidsgivere som må sikre at de kun ansetter personer som har gyldig oppholdstillatelse.
Jeg ser nå nærmere på om det kan gjøres ytterligere effektiviseringer i registreringsprosessen for at personer med midlertidig kollektiv beskyttelse raskt kan starte å arbeide. Ettersom de globale utfordringene med tilgang til råvarer for produksjon av ID-kort i tillegg påvirker produksjonen av oppholdskort, er Justis- og beredskapsdepartementet også i dialog med berørte etater om utfordringene og tiltak som kan avhjelpe situasjonen for dem som raskt trenger dokumentasjon for oppholdsstatus.