Skriftlig spørsmål fra Seher Aydar (R) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:2019 (2021-2022)
Innlevert: 10.05.2022
Sendt: 11.05.2022
Besvart: 20.05.2022 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Seher Aydar (R)

Spørsmål

Seher Aydar (R): Regjeringen har ved flere anledninger trukket fram at det å samlokalisere enheter vil spare personell. Fagmiljøene er uenige i dette og internasjonal forskning viser at mindre sykehus er mer effektive enn de største.
Finnes det noen utredning, forskning eller dokumentasjon på at det ligger en slik gevinstrealisering i å samlokalisere de nåværende enhetene til større miljøer?

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Jeg antar at du i denne saken viser til samlingen av funksjoner ved Nye Oslo universitetssykehus. Regjeringen har i denne saken vist til at de spesialiserte funksjonene ved Rikshospitalet og Ullevål sykehus skal samles og gi grunnlag for bedre bruk av fagfolk og utstyr. Ny sykehusstruktur ved Oslo universitetssykehus innebærer at dagens virksomhet ved Ullevål dels skal flyttes til Gaustad og dels til Aker. Planene for Nye Oslo universitetssykehus innebærer dermed både å samle og dele sykehusvirksomhet.
Helse Sør-Øst RHF har som ansvarlig for spesialisthelsetjenesten et klart utredningsansvar ved gjennomføring av endringer. Dette gjelder også for Nye Oslo universitetssykehus. Alle utredningene er offentlig tilgjengelige og kan ettergås. Når det gjelder forskning på området viser Helse Sør-Øst til at professor Terje P. Hagen ved Universitetet i Oslo i 2019 har oppsummert internasjonal litteratur innen sykehussammenslåinger (1). Helse Sør-Øst viser til at:

«Han (Terje P. Hagen) peker på at forskningsresultatene om hvordan størrelse innvirker på sykehusenes effektivitet har endret seg over tid. De siste og mest avanserte analysene viser klare stordriftsfordeler. Dette funnet er i tråd med en tidligere oppsummering av syv originalstudier som viser at sykehussammenslåinger kan gi positive økonomiske effekter (2). Tidlige studier har ikke kunne dokumentere slike stordriftsfordeler. En forklaring på dette kan være metodesvakheter ved de tidlige studiene. En annen forklaring er at sammenslåinger av sykehus på 1980- og 1990-tallet som regel innebar administrativ samordning, men kun i liten grad resulterte i reelle endringer i organiseringen og ledelse av de den kliniske driften.»

Det sistnevnte poenget er også selve kjernen i utviklingen av Oslo universitetssykehus. Oslo har to regionsykehus med få kilometers avstand. Det innebærer doble vaktlag, dobbelt opp med utstyr og unødig stor bruk av fagfolk. Derfor vil Helse Sør-Øst samle de spesialiserte funksjonene på ett sted i Nye Oslo universitetssykehus.

Referanser
1. Hagen TP. Konsekvenser av eventuell sammenslåing av UNN og Finnmarkssykehuset
– gjennomgang av internasjonal litteratur. Helse Nord RHF: https://helse-nord.no/Documents/Prosjekter/Sammensl%c3%a5ing%20UNN%20og%20FIN/Rapporter/Helse%c3%b8konomisk%20analyse%20-%20konsekvenser%20av%20eventuell%20sammensl%c3%a5ing%20av%20UNN%20og%20Finnmarkssykehuset.pdf
2. Ingebrigtsen T. Helseøkonomiske effekter av sykehussammenslåinger. Tidsskr Nor Legeforen 2010; 130: 940–2. https://tidsskriftet.no/2010/05/aktuelt/helseokonomiske-effekter-av-sykehussammenslainger