Skriftlig spørsmål fra Tage Pettersen (H) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:2033 (2021-2022)
Innlevert: 11.05.2022
Sendt: 12.05.2022
Besvart: 20.05.2022 av kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen

Tage Pettersen (H)

Spørsmål

Tage Pettersen (H): Har kulturministeren vurdert en revidering, blant annet om flere prosjekter bør omfattes av ordningen, av gjeldende ordning for utsmykking av statlige bygg som er hjemlet i kongelig resolusjon av 5. september 1997?

Begrunnelse

Gjennomføring av kunstprosjekter i statlig eide bygg er KOROs hovedoppgave. I 1997 ble ordningen styrket ved at det automatisk settes av en prosentandel av byggebudsjettet til kunst i alle statlige byggeprosjekter, en sats som varierer fra 0,5 til 1,5 prosent. Denne prosentandelen var et viktig kulturpolitisk virkemiddel for å få ut kunsten.
I nevnte kongelig resolusjon presiseres det imidlertid at ordningen er avgrenset til statlige bygg:

"Statsaksjeselskap, særlovselskaper, statsforetak og statlige stiftelser vil også falle utenfor ordningen da denne bare omfatter statlige bygg. De bør også anmodes om å følge prosentsats av byggekostnadene til utsmykking av bygg. Eventuelle utsmykkingskostnader må finansieres av virksomheten. Utsmykkingsfondet kan benyttes som konsulent og gjennomfører av disse sakene etter forespørsel og mot vederlag."

Statens forpliktelser gjennom kunstordningene er redusert de siste tiårene. Posten, Bane NOR, Telenor, Avinor mfl. er i dag selskaper som ikke omfattes av kongelig resolusjon, slik den er formulert. Det samme gjelder eiendomsfirmaet Entra, som tidligere var en statseid byggherre på lik linje med Statsbygg. Samferdselssektoren er heller ikke lenger del av kunstordningen. Det samme kan vi også si om bygg som er reist i privat regi og leid av det offentlige. Slik sett har kunstordningen for statlige nybygg, som er forankret i kongelig resolusjon færre brukere enn før.
Det er riktignok en egen ordning for statlige virksomheter i leide eller eldre statsbygg (LES-ordningen), slik at statsinstitusjoner kan søke om kunst også om de ikke omfattes av ordningen for statlige nybygg. Denne ordningen er såpass liten (3 MNOK per år) at den lyses ut hvert annet år med 6 MNOK. Midlene stilles til rådighet gjennom bevilgningen fra KUD, og er altså ikke omfattet av Kongelig resolusjon.

Anette Trettebergstuen (A)

Svar

Anette Trettebergstuen: Det er riktig at ordningen for utsmykking av statlige bygg, som er forankret i kongelig resolusjon av 5. september 1997 har fått færre brukere de siste tiårene ettersom selskaper som Posten, Bane NOR, Telenor, Avinor m.fl. ikke omfattes av ordningen. Samtidig er det slik at antallet nye prosjekter i KORO holder seg relativt stabilt, og det forventes at tilfanget av nye statlige prosjekter holdes på samme nivå i årene som kommer. De største prosjektene blir også stadig større og mer komplekse, og stiller store krav til KOROs leveranser, som for eksempel i prosjektet med nytt regjeringskvartal. I 2021 summerte tilfanget av nye prosjekter under statlig ordning seg til 106,6 mill. kroner. Det gjennomsnittlige tilfanget av prosjekter i perioden 2012 – 2020 var på 29,8 mill. kroner. Slik sett opprettholdes oppdragene til kunstfeltet selv om ordningen har færre brukere.
Selv om rehabilitering av statens bygg ikke eksplisitt er nevnt i den kongelige resolusjonen vil jeg peke på at det har vært etablert praksis for å gi oppdrag til KORO ved større rehabiliteringsprosjekter. Høyblokka i Regjeringskvartalet, ILA fengsel, NHH, Universitetsmuseet i Bergen, Retorten/NTNU og ambassadene i Washington og Helsingfors er alle nyere rehabiliteringsprosjekter som har gitt oppdrag til KORO.
Staten kan ikke pålegge statsaksjeselskap, særlovsselskap, statsforetak og statlige stiftelser å automatisk avsette en prosentandel av byggeprosjektet til kunst, men kan anmode dem om følge tilsvarende prosentsats av byggekostnadene til utsmykking og til å bruke KORO som konsulent og gjennomfører av kunstprosjektene etter vederlag. Eller de kan bruke andre kunstkonsulenter, slik at det blir kunst også i disse byggene. Det er derfor verken grunnlag eller behov for en revidering av ordningen for utsmykking av statlige bygg, slik at ikke-statlige bygg inngår i ordningen.
Representanten nevner også ordningen for kunst til leiebygg og eldre statlige bygg (LES-ordningen) i begrunnelsen for sitt spørsmål. LES er en søkbar ordning for kunst i statlige virksomheter i leide bygg eller i eldre statsbygg som finansieres over departementets budsjett. Eventuelle endringer i rammene for LES-ordningen er noe som må vurderes i forbindelse med de årlige budsjettbehandlingene.