Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:2043 (2021-2022) Innlevert: 12.05.2022 Sendt: 12.05.2022 Besvart: 20.05.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Roy Steffensen (FrP): Viser til regjeringens forslag i revidert statsbudsjett om gratis ferje for alle samband med færre enn 100 000 passasjerer. Løftene som ble gitt før jul gjaldt også øyer uten fastlandsforbindelse, men det har man åpenbart ikke fulgt opp. Hvor mange ferjesamband er det som har flere enn 100 000 passasjerer men ikke fastlandsforbindelse, eksempelvis Kvitsøy, og hva vil det koste om også disse sambandene blir gratis fra andre halvår 2022?
Jon-Ivar Nygård: Av Hurdalsplattformen går det fram at Regjeringen vil innføre en ordning med gratis ferje til øyer og andre samfunn uten vegforbindelse til fastlandet og gjøre alle ferjesamband med under 100 000 passasjerer årlig gratis. Ved revisjon av statsbudsjettet foreslås det bevilget midler til å innføre gratis ferje i trafikksvake ferjesamband, dvs. ferjesamband med under 100 000 passasjerer. Foreslått bevilgning vil også gjøre det mulig å innføre gratis ferjer på strekninger innenfor flerkantsamband med over 100 000 passasjerer, som har strekninger til både øyer og samfunn uten vegforbindelse til fastlandet.I tabell 2.2. i Prop. 115 S (2021–2022) listes det opp fylkeskommunale ferjesamband med under 100 000 passasjerer årlig i 2019, som er et godt utgangspunkt for å anslå inntektsbortfallet ved å innføre en ordning med gratis ferjer for denne kategorien ferjesamband i fylkeskommunene sett under ett. Tabell 2.3 er en oversikt over fylkeskommunale ferjesamband med over 100 000 passasjerer årlig i 2019, der sambandet både har anløp til fastlandet og til øyer eller samfunn uten vegforbindelse til fastlandet. I riksvegferjedrifta er det dessuten to samband i denne kategorien.For å oppfylle målsettinga i Hurdalsplattformen gjenstår det ferjesamband som utelukkende trafikkerer øyer og samfunn uten vegforbindelse til fastlandet. Statens vegvesen opplyser at det er 16 samband i denne kategorien. Disse sambandene hadde om lag 140 mill. kr i inntekter i 2019 (mill. 2022-kr). Kostnaden for å gjøre disse sambandene gratis i andre halvår 2022 er om lag 76 mill. kr. Det er da ikke vurdert om tiltaket kan føre til så stor økning i etterspørselen at det vil kreves ytterligere tilskudd til større kapasitet for å imøtekomme økt etterspørsel.