Sveinung Stensland (H): Røldal-Seljestad på E134 er prioritert i NTP med byggestart i 2023, både nåværende regjeringspartier og den forrige regjeringen var tydelige på at dette prosjektet er viktig under behandlingen av NTP i fjor. Statens Vegvesen trekker frem dette som topprioritert for rask oppstart. Basert på kommunikasjonen fra statsråden og hans partikolleger i det siste, er det grunn til å stille spørsmål ved viljen til å starte prosjektet.
Kan statsråden bekrefte at dette skal startes opp raskt og angi når proposisjon om dette fremmes Stortinget?
Begrunnelse
Mange er utålmodige for oppstart av dette prosjektet, NTP fra i fjor og stortingets merknader er ikke til å misforstå. Likevel har samferdselsministeren klart å skape usikkerhet om fremdriften i prosjektet. Vi er kjent med at proposisjonen er klar til behandling og det er således politiske handlekraft som skal til for å få fremgang i saken nå.
Basert på diverse oppslag i media er det grunn til å anta at prosjektet er til ny vurdering, i spørretimen 18/5-22 var ikke statsråden tydelig på at de gryteferdige prosjektene var opplagte likevel og alt skulle opp til ny vurdering, Dette skaper usikkerhet og behovet for oppklaring er stort, derfor forventer jeg et tydelig svar fra samferdselsministeren.
E134 har en tungbilandel på 22 %, det normale er ca. 10 %. Årlig fraktes det varer for 135 milliarder over Haukeli, dette utgjør 375 millioner pr dag. E134 vil på sikt, med bedre vinterregularitet og forutsigbarhet, sikre at varene kommer frem og gjøre hverdagen enklere for bedrifter i øst og vest. En opprustet E134 vil bedre konkurransevilkårene og sikre arbeidsplasser langs veien. Klimaregnskapet for bedrifter og samfunnet vil forbedres etterhvert som E134 blir oppgradert. Med en mer forutsigbar fjellovergang kan vi unngå omkjøring via Sørlandet. Det alene vil spare oss for masse drivstoff og CO2-utslipp.
Med ny Røldalstunnel, der en sparer mange høydemeter, reduseres dieselforbruket med 30-35 liter per vei. Dermed går CO2-utslippene fra 130 kg til 13 kg per mil for tungtransport.