Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:2103 (2021-2022)
Innlevert: 19.05.2022
Sendt: 20.05.2022
Rette vedkommende: Samferdselsministeren
Besvart: 30.05.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Synes justis- og beredskapsministeren at beredskapen er tilstrekkelig ivaretatt med kun en bro mellom Moss og Jeløy?

Begrunnelse

Jeløy har i dag kun en forbindelse til fastlandet, kanalbroen. Det er ferdselsåren for over 12 000 innbyggere og næringsliv. Fremskrittspartiet har i mange år ønsket enda en broforbindelse, bla. av beredskapshensyn. Dette har blitt avvist av de øvrige partiene. Situasjonen er ekstra prekær nå da tilstanden på dagens bro er meget dårlig Nylig kunne vi lese i Moss Avis om en fastlege som slo alarm da innsnevring på kanalbroen førte til fremkommelighetsproblemer for en ambulanse. En akutt syk pasient måtte vente uvanlig lenge på å bli transportert til sykehuset. Dette kan fort skje igjen, men også ved andre større hendelser som brann, terror, ulykker etc. kan det få fatale konsekvenser.
Fremskrittspartiet har ønsket enda en broforbindelse sånn at en har et alternativ hvis den ene broen er sperret. I tillegg vil enda en broforbindelse redusere de enorme køene innbyggerne og næringslivet i Moss sliter med og som vil bli økende i årene fremover.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det er i samråd med justis- og beredskapsministeren avklart at spørsmålet besvares av meg.
Opplysningene nedenfor har jeg mottatt fra Statens vegvesen, som på sin side har mottatt en vurdering fra Viken fylkeskommune som er vegeier for Kanalbrua i Moss.
Kanalbrua i Moss ble bygget i 1955 og er etablert for å håndtere en helt annen trafikkmengde og kjøretøytype enn dagens situasjon. På bakgrunn av kombinasjonen av alder og slitasje er brua fulgt opp med beregning av teoretisk kapasitet. Det er i den forbindelse avdekket at det må innføres tiltak slik at tunge kjøretøy passerer sentrisk over brua. Det arbeides derfor nå med å innføre tiltak som sikrer en slik bruk av brua. Tiltakene må gjennomføres i løpet av juni i år i henhold til frist fra Statens vegvesen Vegdirektoratet.
Brua følges opp med blant annet sprekkeundersøkelse. Dette ble sist gjennomført i tiden fra 5. mai til 13. mai i år. I den perioden var det nødvendig å gjennomføre midlertidige trafikkrestriksjoner pga. vekten til nødvendig bru-stillas.
I den forbindelse er det beklagelig at en ambulanse nylig fikk ekstra forsinkelse, slik representant Wiborg også påpeker i begrunnelsen for sitt spørsmål. I perioden med midlertidig innsnevring måtte det benyttes fysiske avsperringer som tar plass.
Ved den permanente innsnevringen som blir innført fra juni i år blir det oppmerket innsnevring, d.v.s. at arealet avgrenses med hvit sperrelinje. Da vil det i nødstilfeller være mulig å få kjørt så langt ut at utrykningskjøretøyer vil kunne passere trafikken i midten.
I samarbeid med øvrige parter i Miljøløftet Moss vurderes det mulige tiltak som kan bidra til at flere velger å gå, sykle og ta buss slik at trafikken over Kanalbrua kan reduseres. Dette vil også være et tiltak for å oppnå 0-vekstmålet som inngår i samarbeidet om Miljøløftet Moss.
Det ble i forbindelse med ønsket om å gi et bedre tilbud til gående og syklende i arbeidet med Miljøløftet Moss, gitt et tilbud fra fylkeskommunen til Moss kommune i 2019 om en interimsbru (midlertidig bru). Brua skulle brukes til gående og syklende frem til ny bru var på plass. Den midlertidige brua var tenkt så bred at den kunne benyttes av utrykningskjøretøy ved behov. Det ville imidlertid bli behov for å fjerne noen trær i Kanalparken for å etablere brua. Kommunen takket nei til tilbudet.
Fylkeskommunen har startet arbeidet med en ny Kanalbru. Det arbeides med et skisseprosjekt som grunnlag for å avklare plassering og utforming og det forventes at reguleringsplanarbeidet kan starte i løpet av høsten 2022.