Tage Pettersen (H): Hva vil samferdselsministeren foreta seg for å gjøre det enklere og raskere å gjennomføre oppkjøring med sensor for å kvalifisere seg til å få førerkort på ulike kjøretøygrupper – på kort og lengre sikt?
Begrunnelse
De siste dagenes nyheter har fortalt oss om mangelen på mulighet for oppkjøring til førerkort i ulike klasser på Østlandet. Mange unge har brukt tusenvis av kroner på kjøreopplæring og risikerer å måtte vente i flere måneder på å få oppkjøring. For de som ønsker førerkort på motorsykkel så kan virkeligheten være at de først får oppkjøring når sesongen er avsluttet. Samtidig vet vi at kjøreopplæring er «ferskvare»
Vi har nå to år med pandemi bak oss. Dette har skapt både endrede vaner og en lang kø av kandidater som ikke har fått kjørt opp med sensor på bil, motorsykkel og tyngre kjøretøy.
På kort sikt bør trafikkstasjonene få lov til å leie inn pensjonerte sensorer, eller sensorer som har byttet yrke, som ønsker å bidra. Dette vil være et godt tiltak som vil virke raskt.
På lengre sikt bør private kjøreskoler få gjennomføre hele kjøreopplæringsløpet, inklusive både teori, praktisk kjøring og sensur av kandidatene. Dette vil gi kortere ventetid og en mer fleksibel oppkjøring. Gjennom å la private overta ansvar for hele kjøreopplæringen kan man i praksis få gjennomført oppkjøring i hele landet, der flere i dag har lang reisetid både for teori og oppkjøring. De kan også få til mer fleksible tidspunkt for oppkjøring og kortere ventetider. For å få dette til må selvfølgelig godkjenningsordningen for kjøreskoler gjennomgås og vurderes på nytt.
Hvis kjøreskolene får større ansvar, er det naturlig å følge opp med strengere krav til offentlig godkjenning. Det vil ikke være fritt fram for private å gjennomføre kjøreopplæringsløpet. Det offentlige skal sitte med ansvar for godkjenning, det må komme på plass strenge krav for de kjøreskolene som skal gjennomføre dette.