Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2123 (2021-2022)
Innlevert: 20.05.2022
Sendt: 23.05.2022
Besvart: 30.05.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Kan ministeren forklare hvorfor fergestrekningen Drag-Tysfjord, som vitterlig er et trafikksvakt samband, er utelatt fra ordningen om gratis ferge til lokalsamfunnet, pendlere og næringsliv?

Begrunnelse

I revidert nasjonalbudsjettet legger regjeringen 89 millioner kroner for å gjøre trafikksvake fergesamband gratis. I Nordland er det 13 samband som har under 100 000 passasjerer. Blant dem er fergesambandet mellom Kjøpsvik og Drag over Tysfjorden. Men dette sambandet er IKKE på lista over gratisferge. Dette begrunnes i at en halv times kjøretur fra Drag ligger fergesambandet Skarberget-Bognes, som har langt over 100 000 passasjerer, og dermed ikke er gratis.
Sambandet Drag-Kjøpsvik er en viktig pendlerferge for innbyggerne i Hamarøy kommune, den har en viktig funksjon for næringslivet og brukes i stor grad av lokale. At denne fergen ikke blir gratis føles veldig urettferdig lokalt all den tid andre likestilte lokalsamfunn har fått lovnader om gratis ferge.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Statens vegvesen opplyser at de to ferjesambandene på E6 og rv 827 over Tysfjorden kan håndtere mye av denne samme trafikken og fungerer i stor grad som supplement til hverandre. Det er grunnen til at det ikke foreslås å innføre gratis ferje på riksvegferjesambandet Drag–Kjøpsvik. Sambandet har en egen omtale i Prop. 115 S (2021–2022) side 200-201. Der heter det blant annet:

«Riksveiferjesambandet Drag–Kjøpsvik i Nordland hadde under 100 000 passasjerer i 2019, men har klare grenseflater til riksveiferjesambandet Bognes–Skarberget, da begge sambandene krysser Tysfjorden. For å unngå stor overflytting av trafikk fra Bognes–Skarberget, med de kapasitetsmessige konsekvenser dette vil kunne ha, foreslår ikke regjeringen å gjøre sambandet Drag–Kjøpsvik gratis.»

Som et tilleggsmoment nevnes dessuten at Statens vegvesen opplyser at det er usikkert om sambandet faktisk hadde under 100 000 passasjerer i 2019. Årsaken til usikkerheten knytter seg til at det i 2019 ble innført et nytt betalingssystem der det ble gratis å reise som passasjerer. Med stor sannsynlighet har dette påvirket registreringen av passasjerstatistikk for året 2019. Som et eksempel falt antall fraktede kjøretøy med 2,8 pst. fra 2018 til 2019 (fra 62 642 kjøretøy til 60 886 kjøretøy) mens antall passasjerer (inkl. fører) falt med 24,4 pst (fra 107 707 passasjerer til 81 423 passasjerer).