Skriftlig spørsmål fra Jan Tore Sanner (H) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:2142 (2021-2022)
Innlevert: 23.05.2022
Sendt: 24.05.2022
Besvart: 01.06.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Jan Tore Sanner (H)

Spørsmål

Jan Tore Sanner (H): I en pressemelding 11.02.2022 begrunner kunnskapsministeren beslutningen om å avlyse alle ordinære eksamener våren 2022 med: «Avlysingen gjør at elevene får mest mulig ut av resten av skoleåret, og lærerne får best mulig grunnlag til å sette standpunktkarakter»
Hva gjorde statsråden for å sikre at skolene fulgte opp slik at spart eksamenstid ble brukt til mer undervisningstid?

Begrunnelse

Lærere, rektorer og organisasjonene i skolesektoren har denne våren ropt varsku om et betydelig høyere fravær på videregående. Leder i Norsk Lektorlag Helle Christin Nyhuus uttaler bl.a.:

«Avlyst eksamen skulle gi lektorer og lærere muligheten til å tette kunnskapshull som har oppstått på grunn av pandemisituasjonen. Men våre medlemmer forteller at kombinasjonen ingen eksamen og ingen fraværsgrense gjør at elever mangler motivasjonen de trenger for å komme seg på skolen. Det er mange tomme stoler i klasserommet.»

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Da jeg mottok vurderingen av eksamensgjennomføringen vår 2022 fra Utdanningsdirektoratet [1], var de tydelige på at de fleste eksamener burde avlyses denne våren. Hovedgrunnen var at pandemisituasjonen hadde skapt så ulike opplæringsvilkår for elevene at det ikke ville være mulig å gjennomføre en rettferdig og likeverdig eksamen. I tillegg pekte de på at en eksamensavlysning også kunne gi andre gevinster, som å frigjøre tid til faglig og sosial læring.
Direktoratet pekte også på at en viktig forutsetning for at skolene skulle kunne hente ut denne gevinsten, var at det ble tatt en tidlig beslutning. Fra de foregående pandemi-årene så man at det ble vanskelig for skolene å utnytte tiden godt når man ventet lengst mulig før man avlyste eksamen. De overordnede rammene for skoleåret er regulert i opplæringsloven, men innenfor disse rammene har kommunene/fylkeskommunene et relativt stort handlingsrom til å organisere skoleåret.
Det viktigste grepet vi gjorde for at skolene skulle kunne bruke slutten av skoleåret på mer læring, var derfor å ta en tidlig beslutning. Det har gitt skolene en nødvendig forutsigbarhet og ro for å kunne planlegge opplæringen godt. Jeg har tillit til at skolene har brukt tiden godt for å få mest mulig ut av skoleåret. Skolene er videre oppfordret til å sette standpunktkarakter så sent som praktisk mulig dette skoleåret. Selv om det gjelder et midlertidig unntak fra det vanlige dokumentasjonskravet ved helserelatert fravær, vil elever som ikke møter til opplæringen stå i fare for å få ikke få karakter fordi læreren ikke har vurderingsgrunnlag.