Skriftlig spørsmål fra Ingjerd Schie Schou (H) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:2147 (2021-2022)
Innlevert: 24.05.2022
Sendt: 24.05.2022
Besvart: 07.06.2022 av klima- og miljøminister Espen Barth Eide

Ingjerd Schie Schou (H)

Spørsmål

Ingjerd Schie Schou (H): Hva vil regjeringen gjøre for å unngå nedleggelse av industribedrifter og forskjellsbehandling av forbrenningsanlegg?

Begrunnelse

FREVAR KF er en viktig bedrift og miljøaktør i Fredrikstad. Hovedformålet er lokal avfallsforbrenning, og den er samtidig en nøkkelbedrift for den sirkulærøkonomiske prosessen i Øra Industriområde. Som en del av dette leverer bedriften betydelige mengder energi (damp) som bidrar til en kritisk viktig energiforsyning til lokale industribedrifter. Dette er særdeles viktig, ikke minst på grunn av manglende kapasitet i overføringsnettet for strøm. Nettleverandør har sagt at utbygging av strømnettet vil ta 10 år.
I motsetning til stort sett alle avfallsforbrenningsanlegg er FREVAR (feilaktig) pålagt kvoteplikt. Med stigende CO2-priser vil denne kvoteplikten allerede fra 2023 føre til at FREVAR trolig må innstille sin drift. Det betyr tap av en kritisk viktig lokal energileverandør, det betyr tap av viktige lokale arbeidsplasser og det betyr økt biltransport av avfall til andre deler av landet. Alt dette er sterkt uønskede virkninger.
Fredrikstad kommune og industrien i Fredrikstad er meget opptatt av at FREVAR må klassifiseres som et avfallsforbrenningsanlegg, og gis samme status for kvoteplikt som de andre avfallsforbrenningsanleggene i Norge som ikke har kvoteplikt. Hvis FREVAR og to andre anlegg fortsatt pålegges kvoteplikt vil livsgrunnlaget for disse virksomhetene bli borte. Dette vil føre til redusert tilførsel av energi som ikke kan erstattes fordi strømnettet er for svakt. Kronos Titan og DeNoFa vil være bedrifter som vil komme i fare for nedleggelse fordi annen fossilfri energi ikke er tilgjengelig. Også alt arbeid med CCS i Nedre Glomma vil komme i fare.

Espen Barth Eide (A)

Svar

Espen Barth Eide: Det fremgår av begrunnelsen for representantens spørsmål at spørsmålet konkret gjelder virksomheten FREVAR KF, som er et kommunalt foretak i Fredrikstad kommune. FREVAR forvalter og drifter kommunens prosessanlegg innen vann, avløp og avfallsbehandling. Foretaket forbrenner også avfall og produserer energi som i dag benyttes av både lokal industri og til fjernvarme. Som representanten påpeker i begrunnelsen for sitt spørsmål er FREVAR kategorisert som en kvotepliktig virksomhet. Anlegget er også omfattet av avgiften på avfallsforbrenning som først ble foreslått av Solberg-regjeringen i Prop. 1 LS 2021-2022, et forslag Støre-regjeringen videreførte i vårt forslag til statsbudsjett for 2022.
Representanten skriver at FREVAR – i motsetning til stort sett alle andre avfallsforbrenningsanlegg – feilaktig er pålagt kvoteplikt. Jeg er ikke enig i dette. EUs klimakvoteregelverk skiller mellom «avfallsforbrenning» og «samforbrenning».

• Avfallsforbrenning er (enkelt forklart) «forbrenningsanlegg som har til hovedformål å bortskaffe avfall». Avfallsforbrenning er ikke kvotepliktig. At EU har unntatt avfallsforbrenning fra kvoteplikt synes å være begrunnet ut fra et ønske om å unngå at kostnadene ved forbrenning av avfall blir så høye at landene velger å deponere avfallet eller at folk kaster avfall i naturen.
• Samforbrenning er (enkelt forklart) «forbrenning av avfall i anlegg som har til hovedformål å produsere energi eller produkter». Samforbrenning er kvotepliktig. Anleggets tilknytning til industrivirksomhet er et sentralt moment i vurderingen av om et anlegg skal anses å være et samforbrenningsanlegg.

Miljødirektoratet besluttet den 30. januar 2014 at FREVAR skal klassifiseres som et samforbrenningsanlegg som skal være kvotepliktig etter klimakvoteforskriften § 1-1. Årsaken er at FREVAR selger overskuddsvarme til andre industriaktiviteter på Øra i Fredrikstad. FREVAR klaget på direktoratets vedtak. Miljødirektoratet vurderte saken på nytt, men besluttet å opprettholde vedtaket. I 2015 ble saken oversendt til Klima- og miljødepartementet for endelig avgjørelse. I 2017 fant departementet at det felleseuropeiske klimakvoteregelverket ikke gir grunnlag for å omgjøre Miljødirektoratets vedtak ettersom FREVAR er nært knyttet til andre industriaktiviteter på Øra. FREVAR skal dermed kategoriseres som et kvotepliktig samforbrenningsanlegg.
Høsten 2021 tok FREVAR igjen kontakt med Miljødirektoratet og ba om å bli om-klassifisert som et avfallsforbrenningsanlegg uten kvoteplikt. Miljødirektoratet vurderte saken om det hadde skjedd noen endringer i de rettslige eller faktiske forholdene hos FREVAR som hadde innvirkning på spørsmålet om forbrenningsanleggets kvoteplikt, men fastholdt at FREVAR skal være kvotepliktig i tråd med tidligere vedtak. Saken er nå løftet inn for departementet, både av FREVAR og av Fredrikstad kommune.
Jeg ser at FREVAR er i en krevende situasjon, og er enig i at EU-regelverkets skille mellom "ikke-kvotepliktig avfallsforbrenning" og "kvotepliktig samforbrenning" fører til en uheldig forskjellsbehandling innad på det norske avfallsmarkedet. Slik jeg ser det vil EU-regelverket – slik det er innrettet i dag – i praksis straffe anlegg som velger å innrette sin aktivitet på en måte som gir en effektiv energiutnyttelse. Jeg mener at det også er uheldig at det foreløpig ikke har vært mulig å gi kvotepliktige anlegg unntak fra den norske CO2-avgiften.
Når det gjelder kvoteplikt og EU-regelverkets definisjoner av "samforbrenning" og "avfallsforbrenning" kan jeg si at departementet fortsatt deler Miljødirektoratets vurdering om at EU-regelverket er til hinder for at FREVAR klassifiseres som et ikke-kvotepliktig avfallsforbrenningsanlegg. Det holder ikke at FREVAR opprinnelig ble etablert med tanke på bortskaffing av avfall. Slik FREVARs aktivitet er innrettet i dag, med salg av overskuddsenergi til industribedrifter på Øra, må anlegget klassifiseres som et kvotepliktig samforbrenningsanlegg. Jeg er imidlertid opptatt av å unngå at klimakvoteregelverket skal gi sterke incentiver til redusert utnyttelse av energien i avfallet. Det vil være svært uheldig om FREVAR – for å unngå kvoteplikt – velger å avslutte energisalget til industriaktørene på Øra. Departementet er i gang med å vurdere hvordan vi kan redusere forskjellsbehandlingen av anlegg i Norge. Merk for øvrig at problemstillingen kvoteplikt for avfallsforbrenning er i spill i forbindelse med behandlingen av Kommisjonens forslag til endringer i kvotesystemet for perioden 2021-2030. Miljøkomiteen i Europaparlamentet har foreslått at all forbrenning av husholdningsavfall bør bli kvotepliktig fra og med 2026. Det er også verdt å merke seg at Kommisjonen har gitt signaler i retning en omfattende justering i dagens klimarammeverk etter 2030. Innsatsfordelingen (som regulerer de ikke-kvotepliktige utslippene) vil kunne bli opphevet etter 2030 med den konsekvens at all avfallsforbrenning blir kvotepliktig.
Når det gjelder avgiften på avfallsforbrenning har Stortinget vedtatt at kvotepliktige anlegg ikke skal omfattes av avgiften, men vedtaket vil først tre i kraft når det er notifisert og godkjent av EFTAs overvåkingsorgan (ESA). Finansdepartementet er i dialog med ESA om avgiftsfritak for kvotepliktige anlegg, men det er uklart hva som blir utfallet av denne saken. Det kan erfaringsmessig ta lang tid før slike notifikasjoner er endelig avklart. Regjeringen vil komme tilbake til saken i statsbudsjettet for 2023.