Sofie Marhaug (R): Har statsråden oversikt over i hvilke vindkraftsaker denne feilaktige lovtolkningen har blitt til grunn for behandlingen og ny grunneiendom eller opprettelse av festetomt til bruk for vindkraftanlegg har blitt gitt unntak for søknadsplikten i byggesaksforskriften, og hva gjør statsråden for å rette opp i vindkraftsakene som er realisert med en lovstridig praktisering av byggesaksforskriften?
Begrunnelse
Kommunal- og distriktsdepartementet svarte 4. mai 2022 organisasjonen Motvind Norge på spørsmål om søknadsplikt for eiendomsendringer i konsesjonsgitte vindkraftområder - plan- og bygningsloven § 20-6 og byggesaksforskriften § 4-3.
Departementet slo fast at verken opprettelse av ny grunneiendom eller opprettelse av festetomt til bruk for vindkraftanlegg som er gitt konsesjon etter energiloven, er omfattet av unntaket fra søknadsplikt i byggesaksforskriften (SAK10) § 4-3.
Dette er stikk i strid med tolkningen til Direktoratet for byggkvalitet (DiBK). Norges Vassdrags- og Energidirektorat har også vist til feil tolkning av loven, blant annet ved seksjonssjef Arne Olsen som i Lillesands-Posten (24. november 2020, side 11) sier:
"I forskrift om byggesak § 4-3 første ledd bokstav c) er det gitt unntak fra kravet om byggesaksbehandling etter pbl. § 20-1 for produksjonsanlegg for elektrisk energi som har konsesjon etter energiloven. Dette unntaket gjelder også for kravet om søknad om eiendomsendringer i bestemmelsens bokstav m)."