Skriftlig spørsmål fra Hege Bae Nyholt (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2175 (2021-2022)
Innlevert: 27.05.2022
Sendt: 27.05.2022
Besvart: 07.06.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Hege Bae Nyholt (R)

Spørsmål

Hege Bae Nyholt (R): Vil regjeringen instruere Nye Veier AS til å bygge E6 Gyllan-Kvål med lavere maksimal hastighet, slik Veivesenet anbefaler?

Begrunnelse

I Trønderbladet 24. mai fremgår det at Statens vegvesen har avgitt en høringsuttalelse til prosjektet E6 Gyllan – Kvål. Nye Veier AS, som er ansvarlig for prosjektet, planlegger å bygge sammenhengende firefelts med 110 km/t-vei. Veivesenet, som er statens fagmyndighet for vei, anbefaler i sitt høringssvar at det i stedet bygges for en lavere hastighet. De har imidlertid ikke mulighet til å instruere Nye Veier i saken, det er det bare regjeringen som kan gjøre. Spørsmålet Veivesenet reiser, griper rett inn i den pågående diskusjonen om nødvendigheten av å nedskalere store veiprosjekter både av økonomiske hensyn og av klima- og miljøhensyn, et syn regjeringen senest i forslaget til revidert nasjonalbudsjett har fremmet selv.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Utbyggingen av ny E6 mellom Gyllan og Kvål inngår som en del av utbyggingsstrekningene E6 Ulsberg – Melhus. Ansvaret for å planlegge, bygge ut og senere stå for drift og vedlikehold av denne veistrekningen ble i 2016 overført fra Statens vegvesen til Nye Veier i forbindelse med opprettelsen av selskapet i 2016.
Samferdselsdepartementet har inngått veiutbyggingsavtale med selskapet for utbygging av hele strekningen fra Ulsberg til Melhus og Stortinget har vedtatt delfinansiering med bompenger basert på lokalpolitiske vedtak.
Nye Veier deler opp utbyggingen av veien i utbyggingsetapper. De enkelte delstrekningene planlegges utbygd ut fra behov og for å skulle inngå i et langsiktig helhetlig utbyggingskonsept. Veiutbyggingsavtalen har et langsiktig tidsperspektiv og utbyggingsrekkefølgen velges ut fra nåværende og framtidig behov. Ved etappevis utbygging skal det sikres at veianlegget kan bygges en gang. Det er viktig for å sikre at klima og miljøinngrepene totalt sett blir redusert.
Arbeidet med reguleringsplan for strekningen E6 Gyllan – Kvål pågår nå. Planarbeidet gjennomføres på tradisjonell måte med kommunene som planmyndighet. Valg av veistandard vil bli avklart gjennom det pågående reguleringsarbeidet. Veinormalene som gjelder felles for Statens vegvesen og Nye Veier gir føringer for valg av veistandard.
Samferdselsdepartementet har i brev av 2. mars 2018 gitt føringer om at Nye Veier skal tilpasse veistandarden på sine prosjekter i Trøndelag ut fra en helhetlig tilnærming med mål om vesentlig økt samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Som en del av dette arbeidet ligger også vurderinger av prosjektets konsekvenser på såkalte ikke-prissatte virkninger, som for eksempel landskapsbilde, naturresurser og naturmangfold.
Jeg legger dermed til grunn at avklaring av veistandard vil bli gjort ut fra en helhetsvurdering og i dialog mellom kommunene, fylkeskommunen, statlige myndigheter og Nye Veier som utbyggingsselskap.
Jeg vil også gjøre oppmerksom på at Samferdselsdepartementet har satt i gang et arbeid hvor vi gjennomgår veinormalene, blant annet med sikte på å få mest mulig vei igjen for pengene. Som følge av dette arbeidet kan det være aktuelt å endre dagens veinormaler, for eksempel innslagspunkt for firefeltsvei. Jeg vil komme tilbake til Stortinget på et senere tidspunkt om saken.