Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:2188 (2021-2022)
Innlevert: 30.05.2022
Sendt: 30.05.2022
Besvart: 03.06.2022 av olje- og energiminister Terje Aasland

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): Konsekvensutredningen til Wisting har høstet bred kritikk fra statens egne fagmiljøer.
Hvordan vil Olje- og energidepartementet følge opp denne kritikken, for å sørge for at utredningsplikten oppfylles, herunder utredninger av oljevernberedskap, miljørisiko, lønnsomhetsvurderinger og klimaeffekten av de eksporterte utslippene fra Wisting?

Begrunnelse

Høringsfristen på konsekvensutredningen for oljefeltet Wisting har vært, og Equinor har mottatt en rekke kritiske innspill fra statens egne organer. Miljødirektoratet sier at utredningsplikten ikke er oppfylt, og kritiserer miljørisikoanalyser, oljevernberedskap, avbøtende tiltak og teknologiutviklingsbehov. Miljødirektoratet etterlyser også lønnsomhetsvurderinger, og mener de bør synliggjøres til tross for at det ikke er et krav i PUD-veilederen i dag. Dette er forøvrig i tråd med de foreslåtte endringene i PUD-veilederen som regjeringen annonserte før påske.
Norsk polarinstitutt er i sitt innspill også kritiske til oljevernberedskapen. Klima- og miljødepartementet viser til disse to høringsinnspillene og etterlyser tilleggsutredninger for å sikre at utredningsplikten oppfylles.
På toppen av dette har Norges institutt for menneskerettigheter etterlyst utredninger av “klimavirkningen av de drivhusgasser som vil resultere fra den oljen som prosjektet har som formål å utvinne”.
Denne kritikken er uvant sterk, og tyder på et hastverksarbeid fra Equinors side for å rekke fristen for oljeskattepakken. Dette advarte Miljødirektoratet om på forhånd, og bekreftes nå langt på vei av at direktoratet mener utredningsplikten er brutt. Det er alvorlig, med tanke på det sårbare område Wisting-feltet ligger i, og de store negative konsekvensene en oljeulykke kan få for det biologiske mangfoldet ved polarfronten, iskantsonen og Bjørnøya. Olje- og energidepartementet har nå et ansvar for å sørge for en ryddig prosess, hvor tilleggsutredninger blir utført av Equinor og sendt på høring til relevante aktører.

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: Wisting-funnet ble påvist i 2013 og rettighetshaverne har over flere år arbeidet med planer for utbygging og drift av funnet. Rettighetshaverne planlegger investeringsbeslutning og påfølgende levering av plan for utbygging og drift (PUD) til myndighetene i løpet av 2022.
Rettighetshaverne utarbeidet og sendte 5. januar 2021 på offentlig høring et forslag til program for konsekvensutredningen knyttet til utbygging og drift av Wisting-funnet. Høringsfrist ble satt til 30. mars 2021. Basert på forslaget til utredningsprogram, innkomne høringsuttalelser og operatørens kommentarer til disse fastsatte Olje- og energidepartementet programmet for konsekvensutredningen 25. juni 2021.
Basert på det fastsatte programmet har operatøren Equinor gjennomført en rekke faglige utredninger og har utarbeidet selve konsekvensutredningen. Denne ble sendt på offentlig høring 1. februar 2022 med høringsfrist 2. mai. Operatøren har mottatt høringsuttalelsene til konsekvensutredningen og arbeider nå med hvordan uttalelsene skal følges opp. Som del av dette har selskapet også dialog med sentrale høringsinstanser om forhold som er tatt opp i de innkomne høringsuttalelsene.
Konsekvensutredningen, inklusive forslag til oppfølging av innkomne høringsuttalelser, er en del av en utbyggingsplan for Wisting-funnet som planlegges sendt inn for myndighetsbehandling i løpet av året. En del av myndighetenes behandling av enhver utbyggingsplan vil være å vurdere om rettighetshaverne har oppfylt utredningsplikten knyttet til utbyggingen. Også en søknad om utbygging av Wisting-funnet vil bli behandlet ryddig og grundig.
En søknad om godkjenning av plan for utbygging og drift av Wisting-funnet vil forelegges Stortinget på vanlig måte før departementet fatter vedtak. I denne prosessen vil departementet legge frem et beslutningsgrunnlag, som også omfatter de forholdene representanten spør om.