Skriftlig spørsmål fra Frank Edvard Sve (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2193 (2021-2022)
Innlevert: 30.05.2022
Sendt: 31.05.2022
Besvart: 08.06.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Frank Edvard Sve (FrP)

Spørsmål

Frank Edvard Sve (FrP): Kan samferdselsministeren leggje fram korleis regjeringa har tenkt å finansiere dei ulike kostnads- og driftsnivåa, ulike ferjetilbod, bompengar på ferjene, lokale drivstoffavgifter med totalt ulike kostnadsgrunnlag for å gjennomføre gratis ferjer for samband under 100 000 reisande?

Begrunnelse

Regjeringa har varsla at ferjesamband med mindre enn 100 000 reisande pr. år skal bli gratis.
For finansiering av fylkesvegferjene er det utarbeidd ein nasjonal ferjestandard som dannar grunnlaget for tildelinga av tilskot til fylka for dei enkelte ferjesambanda. Det er stor forskjell mellom ferjestandarden i dei ulike ferjesambanda i heile landet. Nokre ligger på nasjonal ferjestandar men mange ligger langt over. Dette gjelder både størrelse på ferjer, antall avgangar pr. dag osv. Kostnadane som gå utover dei statlege overføringane vert i dag finansiert av fylka sjølve.
Ein legg også merke til at Høgre som ivrig stemte for bompengar og jubla over dette i til dømes Kvinnheradpakken, no presterar å problematiser at det blir bompengar på ferjer som skal få gratis ferjebilett. Snakk om å møte seg sjølv i døra, fyrst vedta bompengar mot FrP sine stemmer, for så å oppdage at dette rammar gratisferjer som slett ikkje blir gratis likevell. Ein eller anna merkeleg bompengepolitikk i praksis!

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I Prop. 115 S (2021- 2022) heiter det:
Ved behandlingen av statsbudsjettet for 2022 ble det satt av 30 mill. kroner på kap. 572 Rammetilskudd til fylkeskommuner, post 64 Skjønnstilskudd, til innfasing av gratis ferjer i trafikksvake samband, dvs. samband med under 100 000 passasjerer årlig, jf. Prop. 1 S Tilllegg 1 (2021–2022) og Innst. 2 S (2021–2022). Forslaget er en oppfølging av Hurdalsplattformen om å innføre gratis ferjer til øyer og samfunn uten veiforbindelse til fastlandet og i trafikksvake samband.
Vidare heiter det mellom anna:
Regjeringen foreslår nå å øke bevilgningen til gratis ferjer med 59 mill. kroner. Disse midlene foreslås fordelt med 53 mill. kroner over fylkeskommunenes rammetilskudd, jf. omtale under Kommunal- og distriktsdepartementet kap. 572, post 64, og 6 mill. kroner til riksveiferjedrift. Regjeringen foreslår dermed bevilgninger på totalt 89 mill. kroner til gratis ferjer i 2022, fordelt med 83 mill. kroner til fylkesveiferjer og 6 mill. kroner til riksveiferjer. Regjeringen foreslår samtidig å utvide ordningen til også å omfatte delstrekninger til øyer og samfunn uten veiforbindelse til fastlandet. Tiltakene innføres i andre halvår 2022. En bevilgning på 83 mill. kroner legger til rette for at fylkeskommunene kan innføre gratis ferjer i alle fylkeskommunale ferjesamband i helårsdrift med under 100 000 passasjerer på årsbasis, i løpet av andre halvår 2022.
Når de gjeld innfasing av ordninga skriv regjeringa:
Innfasing og innretningen av ordningen med gratis ferje må likevel vurderes konkret av fylkeskommunene for hvert enkelt samband. Det kan være lokale forhold, blant annet gjeldende kontraktsforhold, som kan medføre tekniske og praktiske utfordringer med å gjøre de aktuelle sambandene gratis i 2022.
I fylkeskommunal ferjedrift er fylkeskommunane ansvarlege for fylkeskommunal ferjedrift. Det gjeld både utforming av tilbod og fastsetjing av takstar. Framlegg til løyving legg på si side til rettes for at fylkeskommunane skal kunna innføra ei ordning med gratis ferjer i fylkeskommunale ferjesamband med under 100 000 passasjerar i andre halvår 2022. Løyvinga tek utgangspunkt overslag over forventa bortfall av inntekter i aktuelle ferjesamband som kan koma inn under ordninga. For trafikksvake samband, det vil seia samband med under 100 000 passasjerar, gjeld dette berre fylkeskommunale ferjesamband.