Skriftlig spørsmål fra Erlend Svardal Bøe (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2217 (2021-2022)
Innlevert: 01.06.2022
Sendt: 01.06.2022
Besvart: 13.06.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Svardal Bøe (H)

Spørsmål

Erlend Svardal Bøe (H): Hva tenker statsråden om sårbarheten som er på veistrekningen E6 mellom Troms og Finnmark, og hvilke tiltak vil statsråden sette i gang for at veistrekningen raskest mulig kan gjenopprettes?

Begrunnelse

Bruen som går over Badderelven i Kvænangen i Nord-Troms ble tirsdag 31. mai ødelagt av flom. Det gjør at all transport på E6 mellom Troms og Finnmark må gå via Finland som er en omkjøringsvei på 600 kilometer og som gjør at Troms og Finnmark deles i to. Det får store konsekvenser for folk og næringsliv. Statens Vegvesen jobber med å få på plass en midlertidig bru, men det vil ta over to uker før den er på plass. Samtidig som det er viktig at det settes inn raske tiltak for å få veistrekningen opp og gå, er det også viktig at regjeringen setter i gang arbeidet med å få på plass en ny og permanent løsning på veistrekningen raskest mulig.
Solberg-regjeringen satt i gang en KVU for transportløsninger i Nord-Norge. Den skal ta for seg all transport, både vei, jernbane, sjøfart og luftfart. Det er viktig at regjeringen også i dette arbeidet gjør vurderinger av hvordan veistrekningen mellom Troms og Finnmark i fremtiden blir mindre sårbar: https://www.vegvesen.no/vegprosjekter/prosjekt/kvunordnorge/

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg vil vise til at Statens vegvesen satte i gang strakstiltak for at trafikken raskest mulig kunne åpnes igjen etter at brua ble ødelagt. Statens vegvesen startet bygging av ei midlertidig bru torsdag 2. juni 2022. Den midlertidige brua åpnet for trafikk onsdag 8. juni. Den midlertidige brua vil være dimensjonert for ordinær trafikk, men med ett kjørefelt.
Statens vegvesen opplyser samtidig at de har igangsatt planlegging for bygging av ny permanent bru.
Rundt 30 prosent av riksveinettet i Norge ligger i Nord-Norge. Riksveiene i den nordlige landsdelen er preget av lange avstander, få omkjøringsmuligheter og lavtrafikkerte strekninger. Sårbarheten på veistrekningen E6 mellom Troms og Finnmark er kjent og beskrevet i forarbeidet til Nasjonal transportplan 2022-2033. Statens vegvesen har gjennomført tiltak på strekningen mellom Tromsø og Alta for ca. 7 mrd. kroner de siste 10 årene. I tillegg gjennomfører Nye Veier AS tiltak på delstrekningen Kvænangsfjellet.
Veistrekningen mellom Troms og Finnmark vil bli belyst i den pågående konseptvalgutredningen (KVU) for transportløsninger i Nord-Norge. Dette er et stort og omfattende arbeid som involverer alle transportetatene i Norge. Utredningen er delt inn i ulike faser. I fase 1 har Statens vegvesen beskrevet nåsituasjonen og kartlagt utfordringer og behov på dagens riks- og europavei i de to nordligste fylkene. I neste fase skal det utarbeides alternative muligheter for å styrke veinettet, samt fremme forebyggende beredskapsmessige tiltak for å styrke robustheten på veinettet i regionen. Tiltakene vil både være kortsiktige og langsiktige. Det er viktig å presisere at Statens vegvesen både ivaretar det sivile- og militære perspektivet når de kartlegger og fremmer tiltak for å styrke forutsigbarheten og fremkommeligheten på veinettet i Troms og Finnmark.
Konseptvalgutredningen overleveres til departementet i løpet av sommeren 2023. Deretter legges det opp til en omfattende offentlig høring og ekstern kvalitetssikring. Samferdselsdepartementet vil komme nærmere tilbake til oppfølging av utredningen i forbindelse med ny Nasjonal transportplan.