Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2218 (2021-2022)
Innlevert: 01.06.2022
Sendt: 01.06.2022
Besvart: 14.06.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Trond Helleland (H)

Spørsmål

Trond Helleland (H): Kongsbergregionen er svært opptatt av sitt togtilbud, og det er et sterkt ønske om å få to avganger per time hele dagen. Dette har vist seg vanskelig på grunn av sporkapasitet inn til Oslo.
Kan statsråden vurdere å sette opp en togpendel mellom Kongsberg og Drammen som korresponderer med de mange togene fra Drammen videre til Oslo?

Begrunnelse

Fra Drammen går det tog til Oslo ca. hvert 10. minutt. Med en pendel mellom Kongsberg og Drammen vil reisende fra Kongsberg kunne gå fra en perrong til en annen og ta toget videre til Oslo, uten betydelig opphold. En slik pendel vil ikke øke antall avganger inn til Oslo.
De reisende i Kongsbergregionen vil dermed kunne få et bedre togtilbud, og den viktige industriklyngen kan knyttes tettere opp mot Oslo, uten å utfordre sporkapasiteten mellom Drammen og Oslo.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Dagens togtilbud mellom Kongsberg og Oslo innebærer timefrekvens hele dagen. I tillegg kommer to rushtidsavganger om morgen og en om ettermiddagen. På sikt er ambisjonen å øke til to rushtidsavganger også om ettermiddagen. Det bør også nevnes at Go-Ahead Norges åtte daglige fjerntogavganger hver vei (inklusive nattog) kompletterer togtilbudet mellom Kongsberg og Oslo.
Som stortingsrepresentanten er inne på: Oslotunellen mellom Oslo S og Skøyen har vært overbelastet siden 2007. Det er derfor i ikke mulig å innføre nye grunnrutependler uten at annet tilbud skaleres ned.
I tilknytning til det konkrete spørsmålet som stilles om en egen togpendel mellom Kongsberg og Drammen, er det imidlertid først og fremst kapasiteten mellom de to byene som er den begrensende faktoren for å kunne gi tilbudsforbedringer. Denne strekningen er allerede svært høyt belastet, med vesentlige punktlighetsutfordringer, og det er, ifølge Jernbanedirektoratet, verken forsvarlig eller mulig å øke tilbudet til to avganger per time mellom Kongsberg og Drammen uten omfattende infrastrukturtiltak.
På generelt grunnlag er det, i utarbeidelsen av et nytt kollektivtilbud, heller ikke ønskelig å opprette «løse pendler» som ikke betjener og kjører gjennom det som er definert som markedets sentrum. Løse pendler betjener ikke markedet optimalt, og gir dermed dårligere ressursutnyttelse. For togreiser til og fra Kongsberg og Drammen er det Oslo som er sentrum. Det betyr at et optimalt kollektivtilbud betjener to byer på hver sin side av sentrum, f.eks. Kongsberg og Kongsvinger. På den måten vil man ha flest mulig kunder begge retninger. Et tog som kjører mellom Kongsberg og Drammen vil ha stor retningsubalanse med mange reisende mot Oslo om morgenen og mot Kongsberg om ettermiddagen, men ellers ha et svakt kundegrunnlag.