Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2236 (2021-2022)
Innlevert: 02.06.2022
Sendt: 03.06.2022
Besvart: 13.06.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Rasmus Hansson (MDG)

Spørsmål

Rasmus Hansson (MDG): Staten har lenge vektlagt økonomiske hensyn over bærekraft i kjøp av jobbreiser for ansatte, som gjør at fly ofte prioriteres selv på strekninger hvor tog er et reelt alternativ, som innenlandsreiser mellom våre største byer.
Kan statsråden redegjøre for i hvilken grad reisepolicyene for ansatte i Jernbanedirektoratet, Bane NOR, Norske Tog, Spordrift, Mantena, Baneservice, Flytoget og Vygruppen vektlegger bruk av miljøvennlige reisemetoder som tog eller om det kun tas hensyn til økonomiske faktorer i valg av reisemetode?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Fremtidens transportsektor må være klimavennlig, og klimagassutslippene skal reduseres. Regjeringen vil ha et godt utbygd kollektivnett i hele landet. Det skal være enkelt og rimelig å reise raskt og klimasmart mellom landsdelene, de store byene og til utlandet. Jeg forventer at selskapene arbeider for å redusere sitt klima- og miljøfotavtrykk. Bane NOR og Vy er de desidert største virksomhetene i jernbanesektoren og begge selskapene har en svært tydelig miljøprofil på sin reisepolicy. Det er positivt og har en god signaleffekt.
Under følger en redegjørelse for i hvilken grad reisepolicyene for ansatte i hhv. Jernbanedirektoratet, Bane NOR, Norske tog, Spordrift, Mantena, Baneservice, Flytoget og Vygruppen vektlegger bruk av miljøvennlige reisemetoder. Jeg gjør oppmerksom på at redegjørelsen for Mantena, Baneservice og Flytoget er innhentet fra Nærings- og fiskeridepartementet (NFD), som forvalter eierskapet i disse selskapene.

Jernbanedirektoratet
I Jernbanedirektoratets personalhåndbok står det følgende om bestilling av reise og opphold: «Det skal i forkant av en reise alltid vurderes om møtet kan avholdes via Skype/Teams. Alle reiser skal være godkjent av leder i forkant. Reisen skal foretas på hurtigste og rimeligste måte. I vurderingen skal det samlet tas hensyn til alle utgifter muligheten for å gjennomføre reisen effektivt og forsvarlig. Tog kan benyttes dersom dette er et relevant alternativ.»
Siste setning gir åpning for at ansatte som ønsker det kan ta toget, gitt at reisens formål oppfylles.

Bane NOR
Alle ansatte i Bane NOR oppfordres til å ta hensyn til miljøet på sine reiser. Der det er mulig skal alltid kollektive transportmidler som tog, tunnelbane og buss velges fremfor taxi og egen bil.

Vygruppen
Reisepolicyene for de ansatte i Vy vektlegger miljø ved valg av reisemetode. Følgende prinsipper gjelder ved valg av reisemetode:

• All reisevirksomhet skal preges av en nøktern vurdering av behovet for reisen, f.eks. skal ansatte alltid vurdere om et møte kan gjennomføres digitalt.
• Alle tjenestereiser og opphold skal være forhåndsgodkjent av nærmeste leder, og bestilles for å kunne gjennomføres på en kostnadseffektiv måte.
• Drosje eller leiebil brukes bare når andre transportmidler ikke er hensiktsmessige.
• Det er inngått avtaler for Vygruppen som sikrer rabatterte priser for reiser, disse avtalene skal benyttes ved reise.
• Alle ansatte i Vygruppen AS har mulighet for å få personalbillett, som innebærer at de ansatte får reduserte priser på togreiser.
• Alle ansatte i Vy Buss AS har rabattordning som innebærer at de ansatte får reduserte priser på ekspressbusser.
• Det er ønsket fra ledelsen at ansatte skal prioritere å reise med egne miljøvennlige transportmidler.

Norske tog
Norske tog har ingen reisepolicy som stiller krav til transportform. Norske tog oppfordrer ansatte til å velge det alternativet som er mest mulig effektivt i forhold til tid, da selskapet har en knapphet på ressurser. I praksis betyr det at møter ofte gjennomføres på den elektroniske plattformen Teams i stedet for fysisk. For inspeksjoner og fysiske møter på Østlandet blir ofte tog benyttet. Dette utgjør flesteparten av selskapets reiser. Inspeksjoner og fysiske møter hos Norske togs leverandører avholdes som oftest i utlandet, hvor det er mest tidseffektivt å fly.

Spordrift
Alle ansatte i Spordrift skal ta hensyn til miljøet på sine reiser. Der det er mulig skal alltid kollektive transportmidler som tog, tunnelbane og buss velges før taxi og egen bil. Den reisende og nærmeste leder skal vurdere om reisen kan erstattes med telefonsamtale, video- eller telefonkonferanse over Teams. Reiser i Spordrift er betydelig redusert etter at organisasjonen nå benytter Teams som en stadig større del av arbeidet. Ansatte som har årsbillett eller strekningsbillett hos Vy, skal benytte billetten i størst mulig grad så langt det er hensiktsmessig. Kollektivt transportmiddel skal alltid benyttes, med mindre dette fører til betydelige ulemper. Ved reise mellom destinasjon og hotell skal det rimeligste alternativet velges. Ekstra reisekostnader som flytog, taxi, egen bil med parkering og bomutgifter skal begrunnes i kommentarfelt i reiseregning. Flere av Spordrifts medarbeidere i operativ drift benytter bil som en del av arbeidsdagen. Her benytter selskapet stadig flere el-biler, og vil fortsette med det etter hvert som det kommer biler på markedet med høy lasteevne og lang rekkevidde.

Mantena
Mantena har relativt få jobbreiser for selskapets verkstedarbeidere og administrasjon. Ansatte oppmuntres og oppfordres til å bruke tog der hvor det er hensiktsmessig, i en vurdering opp mot reisens totaltid. Mantena har likevel ingen absolutte krav om kun å bruke tog ved jobbreiser. Leder skal på forhånd godkjenne behov for reise og valg av reisemåte. Leder skal også påse at reisen gjennomføres på billigste måte.

Baneservice
Frem til nå har økonomiske faktorer ved valg av reisemetode vært vektlagt i Baneservices reisepolicy og i tariffavtaler, der det spesifiseres at man skal reise på billigst mulig måte. Samtidig er det andre policyer og programmer i selskapet som legger føringer, der miljø er en viktig faktor. For eksempel er en stor andel av selskapets ansatte fagarbeidere, som bruker arbeidsbiler for å bringe med verktøy og annet utstyr når de reiser på jobb. Baneservice har et pågående program for å fase inn fossilfrie kjøretøy, der hovedforutsetningen er at alle fremtidige biler skal være fossilfrie. Baneservices reisepolicy er et område som er under vurdering i forbindelse med bærekraftsprogrammet i selskapet.

Flytoget
Flytoget har ingen eksplisitt reisepolicy som er nedfelt i selskapets prosedyrer eller i virksomhetsstyringssystemet. Flytoget legger til grunn prinsippet i lov om offentlige anskaffelser om å fremme effektiv bruk av samfunnets ressurser for de ansattes reiser; altså det rimeligste alternativet. Selskapet har i tillegg etiske retningslinjer som vektlegger åpenhet og et proaktivt forhold til å være i samsvar med de til enhver tids gjeldende myndighetskrav. De etiske reglene er basert på en streng tolkning av gjeldende ILO-konvensjoner.
Det er naturlig at et selskap som Flytoget fremmer bruk av jernbane som transportform. Der tog er formålstjenlig blir denne transportformen selvsagt valgt. Ved reiser av noe lengde, vil fly være mest hensiktsmessig ut fra en helhetsvurdering.