Skriftlig spørsmål fra Anne Kristine Linnestad (H) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:2244 (2021-2022)
Innlevert: 03.06.2022
Sendt: 03.06.2022
Besvart: 13.06.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Anne Kristine Linnestad (H)

Spørsmål

Anne Kristine Linnestad (H): Hvordan vil statsråd Brenna sikre at samiske barn får den opplæring i samisk som de har krav på, og at de får mulighet til å hospitere i samiske kjerneområder når fjernundervisningen ikke er forsvarlig?

Begrunnelse

Samiske barns rettigheter opplæringsloven

Samiske barn og ungdom har en individuell rett til opplæring i samisk, j.fr Opplæringslovens §6-2 og § 6-3 uansett hvilken kommune de bor i. Opplæringen kan gis på skolen eller som nettbasert opplæring og det er elevene som selv velger hvilket av de tre samiske språkene (nordsamisk, lulesamisk eller sørsamisk) de ønsker opplæring i. Det er skoleeier som har det overordnede ansvaret for at elevenes rettigheter til opplæring i samisk blir oppfylt og det er skoleeier som skal sørge for at elever og foreldre fått informasjon om §6-2 i opplæringsloven, og at den blir gjennomført.
Skoleeier kan selv velge hvilken form for opplæring de ønsker å tilby i samisk, men opplæringen i samisk må være forsvarlig. Kravet til en forsvarlig opplæring betyr at opplæringen skal være egnet til å nå kompetansemålene i læreplanene for fagene. Når opplæringen gis av en lærer som er tilstede på skolen, vil den vanligvis være forsvarlig. Dersom opplæring foregår gjennom fjernundervisning har elevene rett til hospitering. Fjernundervisning som tilbys uten hospitering må vurderes i forhold til om den er forsvarlig eller ikke.
En kommune kan derfor ikke vedta at elever som har krav på undervisning i samisk ikke skal sendes på hospiteringsopphold på generelt grunnlag eller begrunnet i kommunens økonomi. Det vil ikke ha noen økonomiske konsekvenser for kommunen heller da det er Statsforvalteren i Troms/Finnmark som forvalter ordningen og gir tilskudd til kommunen til denne opplæringen.
Det har vært oppslag i media, fra en kommune på Østlandet, om at opplæringen kommer sent i gang slik at de samiske elevene ikke får det antall timer de har krav på, gjennom skoleåret, fordi timene på høsten allerede er brukt til andre ting i påvente av undervisning i samisk. Det finnes andre eksempler fra Østlandet som viser at kommunestyrer stemmer ned å gi barn tilbud om hospitering i samisk forvaltningsområde.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Alle samiske barn har en individuell rett til opplæring i samisk i hele landet, både i grunnskolen og i videregående opplæring. Som representanten viser til er det skoleeier som har ansvaret for at kravene i opplæringsloven oppfylles. I denne forbindelse skal kommunen og fylkeskommunen sørge for at samiske elever får den opplæringen de har krav på etter oppl. §§ 6-2 og 6-3.
Dersom skoleeier ikke har tilgang på lærere med nødvendig kompetanse for å kunne oppfylle samiske elevers rett til opplæring i samisk, kan skoleeier gi opplæringen gjennom alternative opplæringsformer, for eksempel gjennom fjernundervisning. Dette følger av forskrift til opplæringsloven § 7-1. Elever som får opplæring i samisk gjennom fjernundervisning har ingen lovfestet rett til hospitering, men det følger av Utdanningsdirektoratets rammeverk for fjernundervisning i samisk at dersom skoleeier mener at nettbasert opplæring i samisk alene ikke er forsvarlig, vil det være nødvendig med språksamlinger eller hospitering. Dersom en elev får opplæring i samisk gjennom fjernundervisning. må kommunen og fylkeskommunen vurdere dette for hver enkelt elev.
Regjeringen er svært opptatt av at samiske elever skal få den opplæringen og det pedagogiske tilbudet de har krav på. I Hurdalsplattformen fremkommer regjeringens hovedprioriteringer for samepolitikken i årene som kommer, hvor vi ønsker å gjennomføre et krafttak for samiske språk, og vi er i gang med å se nærmere på utfordringene i den samiske utdanningssektoren.
I høst sendte departementet forslag til ny opplæringslov på høring. I høringsnotatet ble det foreslått å presisere i loven at kommunen og fylkeskommunen skal gi eleven tilbud om at en del av opplæringen skjer i et samiskspråklig miljø når det er nødvendig. Departementet mottok over 600 høringssvar til forslaget til ny opplæringslov, og det arbeides nå videre med forslaget. Regjeringen tar sikte på å legge fram forslag til ny opplæringslov for Stortinget våren 2023.