Anne Kristine Linnestad (H): Hvordan vil statsråd Brenna sikre at samiske barn får den opplæring i samisk som de har krav på, og at de får mulighet til å hospitere i samiske kjerneområder når fjernundervisningen ikke er forsvarlig?
Begrunnelse
Samiske barns rettigheter opplæringsloven
Samiske barn og ungdom har en individuell rett til opplæring i samisk, j.fr Opplæringslovens §6-2 og § 6-3 uansett hvilken kommune de bor i. Opplæringen kan gis på skolen eller som nettbasert opplæring og det er elevene som selv velger hvilket av de tre samiske språkene (nordsamisk, lulesamisk eller sørsamisk) de ønsker opplæring i. Det er skoleeier som har det overordnede ansvaret for at elevenes rettigheter til opplæring i samisk blir oppfylt og det er skoleeier som skal sørge for at elever og foreldre fått informasjon om §6-2 i opplæringsloven, og at den blir gjennomført.
Skoleeier kan selv velge hvilken form for opplæring de ønsker å tilby i samisk, men opplæringen i samisk må være forsvarlig. Kravet til en forsvarlig opplæring betyr at opplæringen skal være egnet til å nå kompetansemålene i læreplanene for fagene. Når opplæringen gis av en lærer som er tilstede på skolen, vil den vanligvis være forsvarlig. Dersom opplæring foregår gjennom fjernundervisning har elevene rett til hospitering. Fjernundervisning som tilbys uten hospitering må vurderes i forhold til om den er forsvarlig eller ikke.
En kommune kan derfor ikke vedta at elever som har krav på undervisning i samisk ikke skal sendes på hospiteringsopphold på generelt grunnlag eller begrunnet i kommunens økonomi. Det vil ikke ha noen økonomiske konsekvenser for kommunen heller da det er Statsforvalteren i Troms/Finnmark som forvalter ordningen og gir tilskudd til kommunen til denne opplæringen.
Det har vært oppslag i media, fra en kommune på Østlandet, om at opplæringen kommer sent i gang slik at de samiske elevene ikke får det antall timer de har krav på, gjennom skoleåret, fordi timene på høsten allerede er brukt til andre ting i påvente av undervisning i samisk. Det finnes andre eksempler fra Østlandet som viser at kommunestyrer stemmer ned å gi barn tilbud om hospitering i samisk forvaltningsområde.