Skriftlig spørsmål fra Kjell Ingolf Ropstad (KrF) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:2249 (2021-2022)
Innlevert: 03.06.2022
Sendt: 03.06.2022
Besvart: 13.06.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Kjell Ingolf Ropstad (KrF)

Spørsmål

Kjell Ingolf Ropstad (KrF): Talspersoner for kristne organisasjoner har reagert sterkt på en negativ og fordomsfull framstilling av kristne i skoleboken Arena 6. De frykter at det bidrar til å forme et negativt bilde av kristne, og til å gjøre skolehverdagen vanskelig for barn fra kristne familier.
Anser statsråden at denne type fordomsfulle beskrivelser kan bidra til å svekke oppslutningen om fellesskolen, og vil statsråden ta grep for at norsk skole skal legge til rette for et livsynsåpent samfunn som ivaretar både trosmangfold og meningsmangfold?

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Jeg er i likhet med representanten Ropstad opptatt av at fellesskolen skal være inkluderende overfor mangfoldet i samfunnet. Verdigrunnlaget, slik det er beskrevet i formålsparagrafen og overordnet del av læreplanverket, skal prege hele skolens virksomhet. Gjennom fagfornyelsen og det nye læreplanverket er verdigrunnlaget i skolen tydeliggjort, slik at vi kan legge til rette for å skape et verdiløft i skolen.
Det er ingen statlig godkjenningsordning for læremidler i skolen i dag. Ordningen som hadde eksistert siden slutten av 1800-tallet ble avskaffet av Stortinget i 2000. Det er læreplanverket som gir mål og rammer for innholdet i skolen. Skoleeierne og skolene bestemmer selv hvilke læremidler de ønsker å bruke i opplæringen, slik at elevene skal utvikle den kompetansen læreplanene beskriver. Forlag, forfattere og fagmiljøer har ansvar for innholdet i læremidlene de produserer, og de må selv sørge for kvalitetssikring av læremidlene.
Jeg har ikke nærmere studert skoleboken «Arena 6», men jeg er sikker på at lærere aktivt vurderer både innholdet og kvaliteten på ulike læremidler, og at de med utgangspunkt i disse vurderingene dermed også velger vekk alternativer som de mener har for dårlig kvalitet eller ikke er dekkende nok for å ivareta intensjonene i læreplanverket.
Regjeringen tar grep for å legge til rette for et livsynsåpent samfunn som ivaretar både trosmangfold og meningsmangfold. Det gjør vi blant annet gjennom å styrke fellesskolen i stedet for å fortsette privatiseringen og oppsplittelsen av skolen. 15. juni trer den nye privatskoleloven i kraft, og dermed vil flere elever kunne møtes i mangfoldige og inkluderende klasserom i fellesskolen.