Skriftlig spørsmål fra Erlend Larsen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2250 (2021-2022)
Innlevert: 03.06.2022
Sendt: 03.06.2022
Besvart: 17.06.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Hva vil statsråden gjøre for å følge opp stortingsflertallets vilje om å sikre Larvik midler til planlegging i første seksårsperiode, for å avklare og innløse båndlagte arealer i forbindelse med IC-utbyggingen, slik at kommunen kan komme videre med sin by- og stedsutvikling?

Begrunnelse

Store arealer i Larvik er båndlagt som følge av forberedelser til arbeidet med å avklare trasé og byutvikling. Byen er helt avhengig av å finne en løsning for å kunne komme videre med sin by- og stedsutvikling.
En samlet komite mente i Stortingets behandling av NTP 2022-2033, at det må prioriteres planleggingsmidler i første seksårsperiode for å avklare de planlagte stasjonene langs Vestfoldbanen. Komiteen understreket spesielt at byene Porsgrunn, Larvik og Tønsberg, som har store båndlagte arealer i sentrum, må få en avklaring slik at de kan drive aktiv byutvikling.
Daværende regjeringspartier, Høyre, Venstre og Kristelig folkeparti, satte av 1,5 mrd. kroner ekstra til jernbanetiltak i først seksårsperiode og nevnte spesielt at «det settes av planleggingsmidler til InterCity-strekningen i Larvik». Et annet flertall, bestående av Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk venstreparti, hadde merknader om at det «må settes av nødvendige midler i første del av NTP som gjør at avklaring og innløsing av båndlagte arealer ikke stopper opp».

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regjeringen jobber videre med utbyggingen av InterCity-strekningene, herunder Vestfoldbanen der ambisjonen er å realisere et grunnrutetilbud med to tog i timen mellom Oslo og Skien. Samtidig ber vi nå Jernbanedirektoratet om at arealer som har vært aktuelle å bruke til ny jernbaneinfrastruktur kan frigjøres der det er mulig. Som grunnlag for videre planlegging på Vestfoldbanen legges derfor dagens stasjonsløsning i Larvik til grunn. Med dette grepet får lokalpolitikerne større områder til disposisjon i byutviklingsplanene.