Skriftlig spørsmål fra Abid Raja (V) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:2285 (2021-2022)
Innlevert: 08.06.2022
Sendt: 09.06.2022
Besvart: 16.06.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Abid Raja (V)

Spørsmål

Abid Raja (V): Vil statsråden revurdere fristene for melde overtallighet og for å søke videreutdanning, slik at lærere i videregående skoler som risikerer å bli overtallige på grunn av tilbudsendringer får mulighet til å søke videreutdanning samme vår?

Begrunnelse

Noen tilbud ved de videregående skolene kan ikke gjennomføres alle skoleår. Dette innebærer at lærere dermed ikke har undervisningstimer i disse tilbudene og blir helt eller delvis overtallige. Midlertidige svingninger i elevtall og utdanningstilbud fra år til år er utfordrende ettersom skolen ett år ikke har bruk for lærerens kompetanse, for så å trenge den igjen neste skoleår. Fristen for å melde overtallighet av ansatte er 1. mai og samsvarer ikke med at det foreløpige elevtallet blir kjent i midten av mai. Søknadsfristen for videreutdanning for lærere er i mars/april.
Justert opptaksfrist til etterutdanning for overtallige lærere kan være en god løsning, og vil kunne bidra til å løse en utfordring som i dag skaper vanskeligheter og oppleves belastende både for ansatte og fylkeskommunen som arbeidsgiver. Om lærere tilbys etterutdanning det året de er overtallige har de muligheten til å utvikle ny kompetanse, samtidig som de beholder stillingen. Ved bruk av statlige midler belastes ikke fylkeskommunens eller skolens økonomi, og skolene vil ikke få vikarbehov siden utdanningstilbud ikke settes i gang.
Skoleeier må bidra til å sikre ansatte med smal undervisningskompetanse bredere kompetanse før de havner i en overtallighetsdiskusjon. Man har et ganske klart bilde flere år i forveien om hvilke undervisningstilbud som kan stå i fare for ikke å bli tilbudt hvert år og hvilke tilbud som står i fare for å forsvinne på permanent basis. Da bør fylkeskommunene oppfordre lærere som underviser på disse linjene om å søke etterutdanning slik at de har mulighet til å undervise i litt flere fag. Videre må søknadene om etterutdanning fra disse lærerne prioriteres fra skoleeiers side, og så arbeidsgiver bør bidra med ekstra midler til etter- og videreutdanning.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: I ordningen for videreutdanning for lærere (Kompetanse for kvalitet) gjelder følgende frister:

• Søknadsfrist for lærere: 1. mars
• Skoleeiernes frist for å prioritere og godkjenne søknader: 15. mars (i perioden 1.-15. mars kan skoleeier også innhente flere søknader)
• Utdanningsdirektoratets frist for å gjøre ferdig søknadsbehandlingen: 30. april

Med disse fristene har vi lagt til rette for at lærere og skoler skal få nødvendig tid å planlegge for det påfølgende skoleåret. De vet pr. 1. mai hvilke lærere som har fått tilbud om å ta videreutdanning og dermed også hvor det er nødvendig å sette inn vikarer for lærere som har fått innvilget vikarordning. De får da mulighet til å ansette nye lærere. Dersom fristen for å søke og godkjenne søknader skulle vært etter 1. mai ville det gitt betydelige utfordringer for lærere og skoler.
UH-institusjonene trenger også tid for å planlegge for oppstart av studieåret i august. De har frist 30. mai for gjennomføring av opptak til tilbudene som er tilrettelagt fra Udir.
Videreutdanningsordningen er for øvrig for lærere som er i arbeid. Årsaken er at studiene som Udir har tilrettelagt skal ha ett eller flere arbeidskrav om utprøving av ny faglig kunnskap/ferdigheter og kunnskapsdeling i eget kollegium.
Opplæringsloven § 10-8 sier at

«(S)koleeigaren har ansvar for å ha riktig og nødvendig kompetanse i verksemda. Skoleeigaren skal sørgje for at lærarar, rektorar og andre tilsette i skolen får høve til å utvikle seg fagleg og pedagogisk så dei kan vere på høgd med utviklinga i skolen og samfunnet».

Jeg er enig i at det er viktig at fylkeskommunen som skoleeier arbeider systematisk og målrettet med vurdering av kompetansebehov gjennom hele året. Fylkeskommunen kan legge til rette for videreutdanning for sine ansatte også utenom den statlige videreutdanningsordningen og for eksempel ha dialog med UH-sektoren om hvilke tilbud som er tilgjengelige og hvilke man har behov for.
Med bakgrunn i lærernes, skolenes og UH-sektorens behov for planlegging, vil jeg ikke på det nåværende tidspunktet endre fristene for å søke videreutdanning for lærere gjennom ordningen Kompetanse for kvalitet.