Skriftlig spørsmål fra Guri Melby (V) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

Dokument nr. 15:2303 (2021-2022)
Innlevert: 09.06.2022
Sendt: 13.06.2022
Besvart: 22.06.2022 av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe

Guri Melby (V)

Spørsmål

Guri Melby (V): Vil statsråden vurdere å gjøre det mulig for de som avtjener førstegangstjeneste å søke om etterbetalingsutsettelse for en lengre periode enn seks måneder, og vil statsråden vurdere å gjøre Forsvarets innkalling til innrykk til førstegangstjeneste til nok dokumentasjon til at etterbetalingsutsettelsen gis for hele den perioden man er innkalt for, samt regnes som søknad om sletting av renter for den tiden førstegangstjenesten avtjenes?

Begrunnelse

I henhold til lov om utdanningsstøtte kan det gis utsettelse for tilbakebetaling av studielån i inntil 3 år eller inntil 6 år ved utsettelse av halve terminbeløp. Videre kan det gis rentefritak i forbindelse med blant annet militærtjeneste. Ifølge Lånekassens skjema, Søknad om betalingsutsettelse og/eller sletting av renter, kan man søke om utsettelse i inntil seks måneder av gangen. Samtidig er førstegangstjenesten som hovedregel på minst 12 måneder, og maksimalt 18 måneder. Uforutsette hendelser kan skje som gjør at førstegangstjenesten varer kortere enn det vanlige.
Dette innebærer at saksbehandlere i Statens lånekasse saksbehandler søknader om utsettelse av etterbetalingsplan for lån, selv om det i de aller fleste tilfeller vil måtte gis to eller tre ganger for å dekke den tiden søkeren er i førstegangstjeneste. Dette er også krevende for søkeren som må fylle ut skjema flere ganger, i stedet for å få etterbetalingsutsettelse i 12 eller 18 måneder av gangen, eventuelt med plikt til å melde fra dersom man ikke gjennomførte hele førstegangstjenesten.
Det er et verdifullt bidrag fra et ungt menneske å bruke tid på å avtjene førstegangstjeneste, og de som gjør det bør slippe å bruke uforholdsmessig mye tid på å søke om etterbetalingsutsettelser og sletting av renter for den tiden de avtjener verneplikt.

Ola Borten Moe (Sp)

Svar

Ola Borten Moe: I 2021 hadde Lånekassen 167 400 kunder som fikk betalingsutsettelse, og 21 000 kunder fikk slettet renter. Kun 300 fikk slettet renter på grunn av militærtjeneste. Ifølge tall fra forsvaret var det litt over 10 200 som avtjente førstegangstjeneste i 2021. Som hovedregel er personer som avtjener førstegangstjenesten unge. Mange av dem gjør trolig dette før de har begynt på høyere utdanning, og har dermed ikke studielån.
For de som har studielån, settes dette rentebærende når låntakeren ikke lenger mottar lån og stipend fra Lånekassen. Det går om lag syv måneder før det første terminbeløpet forfaller til betaling. Låntakeren kan da søke om betalingsutsettelse via nettsøknaden for dette. Lånekassens praksis er å innvilge betalingsutsettelse for inntil seks måneder fremover per søknad, dersom låntakeren søker om dette. For en låntaker som er kalt inn til ettårig førstegangstjeneste rett etter avsluttet utdanning, vil det derfor ofte være nok å søke om betalingsutsettelse én gang, og da for seks måneder fremover i tid. Det kan gis betalingsutsettelse i inntil 36 måneder uten at det må dokumenteres noen spesiell årsak, og dersom låntakeren ikke har brukt opp kvoten for utsettelser, blir søknadene om betalingsutsettelse behandlet raskt og effektivt (maskinelt) i Lånekassen.
Når førstegangstjenesten er ferdig, kan låntakerne sende inn en nettsøknad om sletting av renter for perioden som førstegangstjenesten varte, og elektronisk bekreftelse på gjennomført førstegangstjeneste. En søknad om sletting av renter krever dokumentasjon på at førstegangstjeneste er gjennomført for å kunne bli behandlet. Det er først i etterkant av førstegangstjenesten at den aktuelle perioden for sletting av renter vil være fastlagt. Det kan skje uforutsette hendelser som gjør at førstegangstjenesten avbrytes før planlagt periode er fullført. Dokumentasjon på innkalling er altså ikke tilstrekkelig for å vise perioden den enkelte faktisk har gjennomført førstegangstjeneste, og jeg mener dagens regelverk på området ivaretar det nødvendige kontrollbehovet.
Tilbakemelding fra Lånekassen til departementet tilsier ikke at låntakere som avtjener verneplikten har vanskeligheter med å sende inn verken nettsøknader om betalingsutsettelse eller nettsøknader om sletting av renter. Jeg er opptatt av at Lånekassen skal ha kundevennlige og gode ordninger, kombinert med universelle løsninger som gir en effektiv drift av virksomheten. Balansen mellom fleksibilitet og kontroll med viktige ordninger, er også hensyn de må vektlegge. Som følge av dette legger jeg til grunn at Lånekassen kontinuerlig arbeider med å forbedre sin ordninger, og utvikler løsninger som møter disse forventningene.