Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2317 (2021-2022)
Innlevert: 12.06.2022
Sendt: 13.06.2022
Besvart: 20.06.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Hvilke grep har samferdselsministeren gjort for å få til raskere fremdrift av byggingen av jernbanen helt til Halden?

Begrunnelse

Byggingen av dobbeltsporet gjennom Østfold har stadig opplevd forsinkelser, stopp, kostnadsoverskridelser osv. Deler av dette skyldes at en har valgt et trasevalg som ikke var hensiktsmessig og som bla. Fremskrittspartiet har advart mot. Det at det er dårlige grunnforhold på deler av traseen burde heller ikke være overraskende. Nå som statsråden har hatt sin posisjon en stund er det av interesse å få høre hvilke grep samferdselsministeren har gjort for å sikre en realisering av Østfoldbanen og hvilke tidsperspektiver han nå ser for seg.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Samferdselsdepartementet har (i supplerende tildelingsbrev 4/2022) bedt Jernbanedirektoratet om å utrede og foreslå en effektpakke som tar utgangspunkt i et togtilbud som innebærer to tog i timen i grunnrute mellom Oslo og Fredrikstad. Direktoratet skal i den forbindelse også inkludere et konsept med to tog i timen til Sarpsborg, samt vurdere videre strategi for utvikling av togtilbudet mellom Fredrikstad og Halden. I beslutningsgrunnlaget skal det fremkomme en faglig anbefaling for videre utvikling av InterCity-strekningen helt til Halden. Videre bes Jernbanedirektoratet å påse at Bane NOR ferdigstiller det pågående planarbeidet på strekningen Haug–Seut–Klavestad, siden arbeidet nærmer seg slutten og en ferdigstillelse vil bedre kunnskapsgrunnlaget om strekningen. Innspillene fra direktoratet vil inngå i beslutningsgrunnlaget når regjeringen skal foreslå en samlet prioritering i neste Nasjonale transportplan (NTP).
I tillegg vil jeg nevne at tilbudsforbedringer på de indre InterCity-strekningene også gir forbedringer for de som bruker toget på ytterstrekningene.