Marius Arion Nilsen (FrP): Finansministeren har tidligere uttalt at drivstoffpriser fra 16 kr/literen og høyere er uakseptable og for høye. Drivstoffprisene har de siste ukene vært mer enn 22 kr literen, og opp mot 28 kr literen. Statsråden kan redusere eller fjerne avgiftene, men ønsker ikke å gjøre det med frykt for renteøkning som begrunnelse.
Kan statsråden avklare om han mener at drivstofforbruket vil øke hvis drivstoffavgiftene reduseres, og om forbruket forventes å være høyere enn tidligere år hvis man innfører lavere avgifter?
Begrunnelse
Drivstoff og strøm er de to største prisdriverne i Norge i år. Prisene er skyhøyt over normalen. Jo høyere disse prisene blir, jo mer mva tar staten inn på omsetningen av varen. Samtidig tjener staten mellom 1 000 til 1 250 milliarder kroner mer enn budsjettert på olje- og gass eksport, samt titalls milliarder mer på strømomsetning. Hvis regjeringen reduserer eller fjerner avgifter, så vil man redusere provenyet til staten litt, og samtidig redusere inflasjonen, altså redusere risiko og behov for renteøkning. Staten drar inn vesentlig større summer på drivstoff og strøm enn budsjettert, og er således solid i pluss på områdene budsjettmessig, og burde dermed ha mer enn nok rom til å redusere de eskalerende prisene ved å fjerne deler eller hele avgiften.