Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2322 (2021-2022)
Innlevert: 13.06.2022
Sendt: 13.06.2022
Besvart: 21.06.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Er statsråden enig i at det er en dårlig ide å kutte midler til trafikksikkerhet, når vi ser en markant økning i trafikkulykkene?

Begrunnelse

Ifølge Statens veivesen sin egen dybdeanalyse, kunne hele 36 % av alle dødsulykker på norske veier skyldes forhold knyttet til veg og vegmiljø. Til tross for dette har regjeringen, i sitt statsbudsjettet for inneværende år, kuttet 1 milliard til mindre investeringstiltak som omhandlet trafikksikkerhet, 280 millioner veivedlikehold og ytterligere 49,5 millioner i revidert nasjonalbudsjett. Alt knyttet opp mot trafikksikkerhet.
Spørsmålsstiller mener dette er helt feil medisin til et alvorlig problem. Vi må bygge veier for fremtiden, ikke kutte FrPs seiere fra da partiet var i regjering. Gode veier burde ikke være partipolitikk, men noe vi alle kunne enes om, slik at alle kan ferdes på veiene våre, uten å frykte dårlig standard.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Nullvisjonen ligger til grunn for regjeringens trafikksikkerhetsarbeid. Jeg er enig i at utbedring av veier og tilrettelegging for et sikkert veimiljø er av stor betydning for trafikksikkerheten, og at bevilgninger til slike tiltak derfor er viktig for at vi skal nå ambisjonen i NTP om at det i 2030 skal være maksimalt 350 drepte og hardt skadde, hvorav maksimalt 50 drepte.
Det er i spørsmålet antydet at regjeringen har redusert satsingen på tiltak for å bedre trafikksikkerheten på veinettet. Jeg vil understreke at regjeringen prioriterer satsingen på målrettede trafikksikkerhetstiltak på riksveinettet. Bl.a. vil Statens vegvesen innenfor de økonomiske rammene til post 30 Riksveiinvesteringer i 2022, benytte i underkant av 800 mill. kr til slike tiltak, en økning på om lag 350 mill. kr i forhold til det som ble lagt til grunn i Prop. 1 S (2020-2021). Bevilgningene til drift og vedlikehold av riksveinettet ble også økt i 2022, sammenlignet med nivået i 2021.
Det er også viktig å påpeke at vi må ha en bred tilnærming til trafikksikkerhetsarbeidet, og at arbeidet omfatter langt mer enn kun fysiske tiltak. De nylig gjennomførte innstramningene i regelverket for små elektriske kjøretøy er et eksempel på konkrete grep denne regjeringen har gjennomført som vil bidra til færre drepte og hardt skadde i trafikken.
De sentrale aktørene i trafikksikkerhetsarbeidet overleverte tidligere i år Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei 2022-2025. Av totalt 179 tiltak som vil bli gjennomført i planperioden, er Statens vegvesen involvert i rundt halvparten, enten som eneste ansvarlige aktør eller som ansvarlig i samarbeid med andre aktører. Tiltaksplanen omfatter, foruten fysiske tiltak, også trafikant- og kjøretøyrettede tiltak, tiltak for å framskaffe økt kunnskap, regelverksarbeid og organisatoriske tiltak. Det vil i 2022 bli brukt betydelige ressurser på gjennomføring av tiltakene i tiltaksplanen.