Ingvild Wetrhus Thorsvik (V): Er statsråden enig i at Fv 460 er en viktig næringsvei, og vil statsråden ta nødvendige initiativ for å sikre at tilrettelegging for ny avkjøring og tilførselsvei til Fv 460 blir realisert som del av utbyggingen av ny E39 mellom Mandal og Lyngdal?
Begrunnelse
Sammen med GE Healthcare i Oslo og Horten, står GE Healthcares fabrikk i Lindesnes med sine ca. 400 ansatte for to prosent av hele nasjonens eksportinntekter fra fastlandsindustrien, og er dermed en bedrift av stor nasjonal og regional betydning.
Veien ut til bedriften, FV460, er på strekningen fra E39 ut til fabrikken smal og svingete med vanskelig topografi. Dagens veistandard går ut over leveringssikkerheten og utgjør også en investeringsrisiko for bedriften. GE Healthcare er avhengig av trygg og forutsigbar framkommelighet for et stort antall tunge kjøretøy for å holde denne viktige produksjonen i gang. Dagens vei dekker ikke disse behovene, og det finnes ikke en egnet omkjøringsvei for tungtransport. GE Healthcare er en bedrift i vekst, og det er forventet betydelig økt trafikk på Fv460 i årene frem mot 2030, både i forbindelse med økt aktivitet ved GE Healthcare Lindesnes, vekst i reiselivet (bl.a. Lindenes fyr) og utvikling i regionen for øvrig.
Ny E39 mellom Mandal og Lyngdal er under planlegging, men strekningen er nå satt på vent av Nye Veier. I de lokale og regionale planene ligger det inne en tilførselsvei på to kilometer fra E 39 til Udland, som påkoblingspunkt for planlagt ny trase for Fv460. I kommunikasjon med Nye Veier opplyses det om at det er behov for klare signaler om framtidig ny trase for Fv460 for at det skal legges til rette for denne avkjøringen.
Dette er en fylkesvei som benyttes av særlig viktig eksportindustri, og som dermed er av nasjonal interesse. I ny Nasjonal Transportplan er de lagt opp til økt statlig medvirkning for å gjøre nødvendige investeringer på fylkesveier som er særlig viktige næringsveier. Veien er definert som en av de viktigste fylkesveiene for næringslivets transporter i Agder.