Skriftlig spørsmål fra Tage Pettersen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2365 (2021-2022)
Innlevert: 16.06.2022
Sendt: 17.06.2022
Rette vedkommende: Næringsministeren
Besvart: 24.06.2022 av næringsminister Jan Christian Vestre

Tage Pettersen (H)

Spørsmål

Tage Pettersen (H): Postens pressesjef, uttalte i februar 2021 at de ønsket å finne en butikk i Moss sentrum som kunne overta posttilbudet etter at tilbudet forsvant med Mega-butikken på Amfi Moss. Det har nå gått over et år uten at sentrumsbeboerne har fått et nytt posttilbud.
Hva vil statsråden gjøre for å løse dette?

Begrunnelse

Beboere i Moss sentrum har ikke hatt posttilbud etter at Coop Mega la ned butikken sin på Amfi Moss i sentrum like før nyttår i 2020. Mossinger med sentrumsadresse må til Rygge storsenter for å hente og sende pakkene sine.
Posten har vært klare på at de ønsker å finne en arvtaker til post i butikk-tjenestene i sentrum, men det virker ikke som man har funnet noen løsning. I 2021 var deler av problemet begrunnet med koronasituasjonen, det bør ikke lenger være noe problem. Det bør etableres en posttjeneste i Moss sentrum så raskt som mulig.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Rollefordelingen mellom staten som eier og selskapets styre og administrative ledelse følger av selskapslovgivningen. I tråd selskapslovgivningen fremgår det av Meld. St. 8 (2019-2020) Statens direkte eierskap i selskaper – Bærekraftig verdiskaping (eierskapsmeldingen) blant annet at "Styret tilsetter daglig leder. Styret har det overordnede ansvaret for forvaltningen av selskapet og ansvar for å føre tilsyn med den daglige ledelse og selskapets virksomhet for øvrig. Det er styrets oppgave å sørge for at selskapets virksomhet er forsvarlig organisert." Ansvaret for forretningsmessige beslutninger og problemstillinger knyttet til den operative driften, herunder innretning av selskapets distribusjonsnettverk og etablering av nye distribusjonspunkt for posttjenestene, er selskapets styre og ledelse sitt ansvar.
Staten som eier er følgelig ikke involvert i operative forhold i Posten Norge AS (Posten), selskapets datterselskaper eller andre selskaper der staten har eierinteresser.
Posten er utpekt av Samferdselsdepartementet som sektoransvarlig myndighet til å være leveringspliktig tilbyder av posttjenester i Norge. Selskapets posttjenester er regulert av Lov om posttjenester (postloven) og Forskrift om post (postforskriften).
Det følger av Postforskriftens §15. Faste ekspedisjonssteder og innsamlingspostkasser at

«Tilbyder med leveringsplikt skal tilby minst ett fast ekspedisjonssted i hver kommune i sitt geografiske dekningsområde. Ekspedisjonsstedene skal være åpne alle dager unntatt høytids-, søn- og helligdager. Åpningstidene skal tilpasses lokale behov.
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet kan gjøre unntak fra kravet i første ledd dersom det etter en helhetsvurdering vil medføre en urimelig byrde for tilbyder med leveringsplikt. Ved avgjørelsen skal brukernes behov for fast ekspedisjonssted for relevant leveringspliktig tjeneste veies opp mot byrden for tilbyder med leveringsplikt.
Tilbyder med leveringsplikt skal sikre god tilgjengelighet, herunder utplassering av et tilstrekkelig antall innsamlingspostkasser i sitt geografiske dekningsområde.»

Posten gir uttrykk for at selskapet har et utleveringsnettverk med over 3 000 hentepunkter over hele landet for å gi et godt tilbud med høy tilgjengelighet og fleksibilitet for befolkningen. Rundt 1 700 steder er betjente utleveringssteder for pakker og post (i hovedsak Post i butikk og Posten pakkeutlevering), mens litt i overkant av 1 300 steder er selvbetjente pakkeutleveringsløsninger, i hovedsak pakkebokser, som gjør at kundene selv kan hente pakker hele døgnet. Med nye pakkebokser øker tilgjengeligheten og kundene får større valgmuligheter og kortere vei til nærmeste hentested. I løpet av året er målet til Posten å sette ut pakkebokser på ytterligere 1 000 nye steder.
For både Post i butikk, Postens pakkeutlevering og pakkebokser inngår Posten avtaler med butikker eller andre samarbeidspartnere, og med grunneiere om plassering.
Posten har opplyst at de per 22. juni 2022 har følgende status for sine enheter i Moss kommune:

• 7 Post i Butikk (Krapfoss, Rygge, Høyden, Larkollen, Glassverket, Jeløy, Kambo)
• 2 Posten pakkeutlevering (Mosseskogen, Varnaveien)
• 21 pakkebokser (Deriblant 4 i sentrum: Moss stasjon, Byfogd Sandbergs gate, Gudes gate, Flemminghjørnet)

Posten gir uttrykk for at de løpende arbeider med sitt betjente nettverk av enheter og at de også i fortsettelsen vil være på utkikk etter mulige nye drivere i Moss sentrum.