Skriftlig spørsmål fra Erlend Larsen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2367 (2021-2022)
Innlevert: 16.06.2022
Sendt: 17.06.2022
Besvart: 24.06.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Kan statsråden avklare om det fortsatt vil budsjetteres midler til å utrede hvor fremtidig jernbanetrase skal ligge mellom Tønsberg og Larvik?

Begrunnelse

Den 16. juni sendte Samferdselsdepartementet en pressemelding som har skapt stor usikkerhet til videre planer for ytre InterCity. I pressemeldingen står det bla at «det er hensiktsmessig å utvikle togtilbudet «innenfra og ut». Det betyr at vi på de tre strekningene i utgangspunktet først vil prioritere tiltak mellom Oslo og Tønsberg, Hamar og Fredrikstad.»
Tønsberg, Sandefjord og Larvik har store båndlagte områder som følge av at endelig trase mellom Tønsberg og Larvik ikke er ferdig prosjektert. I Larvik er det sterke reaksjoner på at ny jernbanestasjon ser ut til å være skrinlagt. «Det går rett og slett ikke an å doble antall tog og tredoble antallet passasjerer gjennom Larvik med den stasjonen og de linjene vi har i dag» var kommentaren til varaordfører Rune Høiseth (Ap) i Østlandsposten.
Det er svært viktig for videre utvikling og vekst for Vestfoldbyene at båndlagte arealer frigjøres. I pressemeldingen skriver departementet bla at «Vi ber nå Jernbanedirektoratet om at arealer som har vært aktuelle å bruke til ny jernbaneinfrastruktur kan frigjøres der det er mulig.» Det er positivt dersom frigjøringen av arealer skjer som følge av at trasevalget avklares. Det er negativt dersom det ikke lenger anses som aktuelt å fortsette arbeidet med å prosjektere fremtidig trasevalg mellom de tre byene.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Spørsmålet henger sammen med effektpakken som muliggjør to tog i timen Oslo-Skien. Denne er prioritert med oppstart i første periode i NTP 2022-2033. Vestfoldbanen prioriteres altså med tilbudsforbedring også på den ytre delen av InterCity-strekningen i gjeldende NTP, med forbehold om prosjektets kostnadsutvikling og årlige bevilgninger over statsbudsjettet.
Jernbanedirektoratet har i denne sammenheng inngått avtale med Bane NOR om videre planlegging og optimalisering av infrastrukturløsningene som skal legge til rette for at tilbudsforbedringen kan vinne fram i den videre styringen av jernbaneporteføljen. Faglige vurderinger er at tilbudsforbedringen ikke krever ny stasjon i Larvik. Som grunnlag for videre utredning legges dagens stasjonsløsning i Larvik til grunn på Vestfoldbanen ettersom dette er tilstrekkelig for å oppnå ønsket togtilbud med 2 tog i timen til Skien. Dette muliggjør frigjøring av båndlagte arealer slik at kommunen får større forutsigbarhet i arbeidet med byutvikling.