Skriftlig spørsmål fra Frank Edvard Sve (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2395 (2021-2022)
Innlevert: 17.06.2022
Sendt: 20.06.2022
Besvart: 27.06.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Frank Edvard Sve (FrP)

Spørsmål

Frank Edvard Sve (FrP): Korleis kan samferdselsministeren då forklare at ein fortsatt planlegg firefelts giganttunell under Romsdalsfjorden på prosjektet Møreaksen til mange titals milliard kr, og kva skjer med sikkerheita når det eine løpet blir stengt i tider og utider?

Begrunnelse

Statens vegvesen har levert bestillinga frå SP og AP regjeringa om nedeskalering av vegutbygging og utgreiing av lavare fart. Terskelen for bygging av firefeltsveg skal hevast, kjem det fram i meldinga frå vegdirektøren i media.
Vegdirektøren meiner at dagens grense for firefelts motorveg på 12 000 bilar i døgnet skal aukast til 15 000 bilar i døgnet. Likevel opplever vi i Møre og Romsdal at ein planlegg ein gigantisk undersjøisk tunell ned på snart 400 m under fjorden, med ein døgntrafikk på 2 300 bilar. Dette er også heilt i strid med folkets vilje der eit svært stort fleirtal ikkje vil ha Møreaksen i det heile.
Det er brukt som argument at dersom ein bygg ein slik undersjøisk tunell, så må dette vere firefelt pga. rømningsveg mellom tunellane. Fakta er vel meir at dersom ein elbil eller fleire tek fyr snart 400 m under fjorden, er det nok svært så få i bussar, og frå andre bilar som klarar å evakuere seg nokon som helst plass. Det er også eit faktum at slike tunellar ofte er stengt pga. ulike årsaker. Berre oslofjordtunellen har vore stengt ekstremt mange dagar, og dette vil sjølvsagt også skje i Møreaksen dersom noko så greinalaust skulle skje at dette prosjektet vart bygd. Når eine løpet er stengt blir det påstått at null sikkerheit er til stades og tunellen må stengjast. Sjølvsagt må den det, i ei så ekstrem brannfelle som ein slik tunell då vil vere, noko den egentlig er uansett. Stenge E-39 nord/sør i Møre og Romsdal er sikkert ein glup ide, og Statens vegvesen har sikkert ståande klart fire 120 bilars ferjer til ein kvar tid i beredskap, sjølvsagt ikkje.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: E39 Ålesund–Molde gjennomgår no ekstern kvalitetssikring (KS2) i tråd med staten sin prosjektmodell. Utgreiinga av prosjektet følgjer opp Nasjonal transportplan. Ulike sider av prosjektet, blant annan tryggleik, blir nærmare belyst gjennom utgreiingane som blir gjorde og kvalitetssikring av desse. Eventuelle endringar i vegnormalane kan få konsekvensar for alle prosjekt som ikkje enda er igangsatt, men utgreiinga som blir gjort leggar til grunn gjeldande vegnormalar og regelverk.
Tunnelane som inngår i prosjektet E39 Ålesund-Molde vert planlagde etter vegnormalen N500 Vegtunnelar, slik alle andre tunnelar på offentleg veg i Norge vert. Vegnormalen gjeld både vanlege tunnelar og undersjøiske tunnelar. Vegnormalen sett krav til den einskilde tunnel ut frå mellom anna trafikkmengd og lengde.
Den undersjøiske tunnelen for kryssing av Romsdalsfjorden blir over 10 kilometer lang. Ut frå krava om rømningsveg er tunnelen planlagd med to løp med rømningsvegar mellom løpa kvar 250 meter. Dette vil gjere det mogleg å kome seg raskt over i det andre løpet om det skulle verte naudsynt.
Dei fleste hendingane i tunnelen vil ikkje gjere det naudsynt å rømme. Om ein bil stansar i tunnelen, vil kamera fange opp dette automatisk. Feltet vert automatisk stengd med lyssignal og fartsgrensa redusert. Slik kan trafikken køyre forbi hendinga på eit ope felt. Dette kan ein også gjere ved vedlikehald i tunnelen. Det vil også vere mogleg å ha møtande trafikk i eit løp, om det skulle vere naudsynt å stengje det eine løpet i ein periode.
Samla vil dette gjere at oppetida på denne tunnelen vil vere svært mykje betre enn det ein opplever i nokre tunnelar med eit løp.