Skriftlig spørsmål fra Ola Elvestuen (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2381 (2021-2022)
Innlevert: 17.06.2022
Sendt: 20.06.2022
Besvart: 27.06.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Ola Elvestuen (V)

Spørsmål

Ola Elvestuen (V): Statens vegvesen har i brev til Samferdselsdepartementet anbefalt å kutte i elbilfordelene.
Hvordan slår dette forslaget ut for referansebanen for nedgangen i klimagassutslippene, og hva betyr det for 2025-målet om salg av kun nullutslippskjøretøy?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Fremskriving av norske utslipp av klimagasser utarbeides annethvert år av Finansdepartementet, med innspill fra andre sentrale aktører i klimapolitikken. Fremskrivingene viser utviklingen i norske utslipp gitt vedtatt virkemiddelbruk og antakelser om økonomisk utvikling på det tidspunktet fremskrivingene utarbeides. Siste fremskriving ble lagt frem i nasjonalbudsjettet for 2021 og ble justert som følge av SSBs korrigering av utslippsregnskapet i nasjonalbudsjettet for 2022. Denne fremskrivingen vil ligge fast frem til ny fremskriving legges frem i nasjonalbudsjettet for 2023.
Regjeringspartiene har i Hurdalsplattformen uttalt at «Regjeringen vil (…) gjøre det attraktivt å velge lav- og nullutslippskjøretøy med mål om at 100 prosent av nye personbiler er fossilfrie innen utgangen av 2025.» Vi er på god vei til å nå måltallet for personbiler. I 2021 var 64,5 pst. av alle nye personbiler elbiler, og andelen har økt til 80,5 pst. i de fire første månedene i 2022. Vurderinger av elbilandeler i årene fremover inngår som en del av arbeidet med nye utslippsfremskrivinger. Hvilke forutsetninger og antakelser om virkninger av vedtatt politikk på utslipp og elbilandeler som ligger til grunn for de nye utslippsfremskrivingene vil fremgå i nasjonalbudsjettet for 2023 når dette legges frem for Stortinget.
Statens vegvesen har vurdert bruksfordeler for elbiler i og i nærheten av byområdene på oppdrag fra Samferdselsdepartementet. Oppdraget ble gitt som en oppfølging av en kartlegging av tiltak for å stimulere til økt kollektivtransport etter pandemien. Statens vegvesen anbefaler blant annet at fordelen knyttet til lavere bompengetakst for elbiler gradvis fases ut. Etaten vurderer at det trolig ikke vil påvirke elbilholdet i særlig grad. Nå skal vi se nærmere på forslagene fra Statens vegvesen før vi konkluderer.