Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:2407 (2021-2022) Innlevert: 20.06.2022 Sendt: 21.06.2022 Besvart: 29.06.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Ola Elvestuen (V): I dag kjører lokaltoget L13 til Dal, foruten siste tog hver dag, som stopper på Eidsvoll. Lokalt er det et ønske om at L13 skal ha Eidsvoll som endestopp på fast basis.Hvilke tiltak må gjøres for at L13 skal få endestopp Eidsvoll?
Jon-Ivar Nygård: Lokaltogene på Hovedbanen hadde tidligere endestasjon på Eidsvoll. Hovedårsaken til at dette ble endret var at de store reisemarkedene mellom Eidsvoll og Oslo benyttet avganger på Gardermobanen med raskere kjøretid.Jernbanedirektoratet gjennomførte en konseptvalgutredning (KVU) av Hovedbanen Nord i 2021. En forlengelse av linje L13 mellom Drammen og Dal til Eidsvoll ble utredet i dette arbeidet. En slik forlengelse, sett i sammenheng med nødvendig kapasitet for godstog og øvrige forbedringer i persontogtilbudet, krever ny Leirsund stasjon, forlengelse av kryssingsspor på Jessheim og Bøn og vendespor og ny plattform på Eidsvoll. Tiltakene på Eidsvoll stasjon alene ble kostnadsberegnet til ca. 400 millioner kroner. I tillegg kreves nye togsett for å håndtere forlengelsen av pendelen til Eidsvoll. Dette vil kunne gå på bekostning av øvrige tilbudsforbedringer på Østlandet. I sum ble en slik forlengelse vurdert å være utfordrende og kostbart.Samferdselsdepartementet sendte nylig en bestilling til Jernbanedirektoratet på forprosjekt knyttet til KVU Hovedbanen Nord. På bakgrunn av ovennevnte har departementet besluttet at en pendelforlengelse til Eidsvoll ikke skal vurderes i dette forprosjektet.