Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2443 (2021-2022)
Innlevert: 23.06.2022
Sendt: 23.06.2022
Besvart: 30.06.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Betyr budsjettavtalen med SV noe for fremdrift og ambisjoner for Hordfast?

Begrunnelse

I Bergens Tidende 19. juni er det en sak om Hordfast i lys av budsjettavtalen mellom Sp/Ap og Sosialistisk Venstreparti.
Til BT uttalte Lars Haltbrekken, SVs miljøpolitiske talsperson, at en naturlig konsekvens av dette er at planene om Hordfast skrinlegges.
Dette synet til SV står i skarp kontrast til det statsråden har svart i Stortinget om Hordfast og det Ap sa lokalt i valgkampen. Men siden SV her fikk regjeringspartiene med på denne formuleringen, og deres tolkning er dramatisk for prosjektet er det viktig med avklaring om regjeringens ambisjoner og fremdrift.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I Meld. St. 20 (2020-2021) Nasjonal transportplan 2022-2033 (NTP) er det lagt til grunn at ressursbruk det enkelte budsjettår vil bli tilpasset det samlede økonomiske opplegget i statsbudsjettet. Det heter også at endringer i det budsjettmessige handlingsrommet fremover vil kunne påvirke innfasing og gjennomføring av planen.
Som omtalt i revidert nasjonalbudsjett er norsk økonomi inne i en høykonjunktur, til tross for urolige omstendigheter. Den økonomiske veksten er sterk, sysselsettingen er høy og arbeidsledigheten er lav. Bedriftene melder om økende mangel på arbeidskraft, og lønns- og prisveksten tiltar. I en situasjon med høy aktivitet i økonomien og mangel på tilgjengelige ressurser, vil økt offentlig pengebruk forsterke presset på priser og lønninger.
Jeg har derfor sagt at vi må se på prioriteringene våre på nytt, også innenfor samferdselssektoren. Det er viktig å bidra til å skape trygghet i en urolig tid og det må skje gjennom ansvarlige prioriteringer.
Stortinget har bedt om en gjennomgang av veiporteføljen i NTP og veinormalene frem mot statsbudsjettet for 2023. I tilknytning til revidert nasjonalbudsjett, som representanten viser til, ber Stortinget regjeringen i den varslede gjennomgangen om å vurdere og fremme forslag om hvordan store prosjekter kan nedskaleres for å spare natur og matjord, samt spare kostnader og gi rom for en sterkere satsing på vedlikehold og oppgradering av eksisterende samferdselsinfrastruktur. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med denne gjennomgangen. Prop. 1 S (2022- 2023) vil inneholde regjeringens forslag til ressursbruk i samferdselssektoren i 2023. For Statens vegvesen vil budsjettforslaget vise hvilke prioriteringer regjeringen gjør når det gjelder anleggsstart, forberedelse for anleggsstart og videre planlegging av store prosjekter.