Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2456 (2021-2022)
Innlevert: 24.06.2022
Sendt: 24.06.2022
Besvart: 29.06.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Trond Helleland (H)

Spørsmål

Trond Helleland (H): Det er sommerferie og mange vil de neste ukene legge ut på reiser både her hjemme og i utlandet. Toget i Norge tar oss på en miljøvennlig og trafikksikker måte til både fantastisk og variert natur, og til noen av våre flotteste byer.
Hvordan går det med initiativet forrige regjering tok for å etablere en norsk interrailbillett?

Begrunnelse

Regjeringen Solberg tok initiativ til å etablere en nasjonal togbillett og ba i fjor sommer Jernbanedirektoratet og Entur redegjøre mulighetene for å innføre en nasjonal togbillett tilsvarende interrail i Norge. Målet var at den skulle være på plass sommeren 2022. Jernbanedirektoratet skulle vurdere alle sider av en slik billett, blant annet pris og varigheten, om den for eksempel bør være tilgjengelig hele året og gyldighet på lokal kollektivtransport.
Vi må reise grønnere og miljøvennlige transportløsninger som tog, bør fremmes og gjøres mer attraktive. En nasjonal togbillett som er gyldig på alle togstrekninger som kjøres etter avtale med staten, kan bidra til at flere vil benytte toget på Norges-ferie. Togselskapene står fritt til å tilby en slik billett, og GoAhead har tilbudt en slik type billett på Sørtoget både i fjor og i år. Forrige regjering tok initiativ med mål om å få dette på plass for hele Norge.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jernbanedirektoratet har fått i oppdrag å vurdere muligheten for en nasjonal togbillett, tilsvarende en interrailbillett gjeldende for Norge. Direktoratet er også bedt om å vurdere en nasjonal togbillett som også kan brukes på annen kollektivtransport, en feriekollektivbillett (dvs. at en periodebillett fra ett sted i landet kan brukes et annet sted i ferien), og et nasjonalt ungdomskort for kollektivtransport. Sistnevnte er et tilleggsoppdrag som følge av regjeringens politiske plattform, mens det øvrige ble bestilt av forrige regjering.
Det er knyttet kompleksitet til etablering av alle disse billettproduktene. Kompleksiteten omhandler forhold knyttet til utvikling av den tekniske billettløsningen, avklaring av økonomiske spørsmål hva gjelder kompensasjon og fordeling av inntekter, samt å sikre et produkt det er etterspørsel etter i markedet.
For at en nasjonal togbillett skulle vært mulig å realisere sommeren 2022, måtte teknisk løsning vært på plass i mars gitt kravet om 90 dagers forsalg. For å rekke implementering i systemer og avtaler, måtte en eventuell beslutning om oppstart vært på plass allerede ved årsskiftet 2021/2022.
Dette var dessverre ikke gjennomførbart da vi manglet et godt kunnskapsgrunnlag på det tidspunktet, og vi har i stedet brukt tiden på å utrede de aktuelle billettproduktene bedre. Resultatet av utredningen ventes etter sommeren, og jeg ser frem til å ta tak i denne saken da.
Jeg vil avslutningsvis legge til at togselskapene selv kan samarbeide om en nasjonal togbillett, men at jeg så langt ikke har registrert noen initiativ knyttet til dette.