Nikolai Astrup (H): Hvor mye vil CO2-utslippene fra skipsfarten øke som en følge av regjeringens nye lovforslag om norske lønns- og arbeidsvilkår på skip i norske farvann og på norsk sokkel?
Begrunnelse
Jeg viser til regjeringens nylig utsendte lovforslag om norske lønns- og arbeidsvilkår på skip i norske farvann og på norsk sokkel. I høringsbrevet er regjeringen tydelig på at:
"kostnadsøkningen som følge av innføring av krav om norske lønns- og arbeidsvilkår for skip i kystfart kan medføre en konkurransevridning til fordel for europeisk nærskipsfart, og til tilpasninger av logistikkjeder og i produksjonssted ettersom frakt mellom norske havner i enkelte tilfeller kan bli relativt sett dyrere enn transport fra utenlandsk havn. (...) For stykkgodssegmentet som i dag konkurrerer med vei og bane vil en kostnadsøkning imidlertid kunne innebære en konkurransevridning til fordel for vei og bane".
Ettersom gods vil få en dyrere kostnad ved å frakte gods mellom norske havner, kan en konsekvens også være at utenlandske skip går tomme mellom norske havner for å unngå regelverket. Både en overgang til gods på vei, og en potensiell økning av tomme skip langs norskekysten vil være negativt for miljøet, og det antas at dette vil gi økte utslipp.