Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:2461 (2021-2022) Innlevert: 24.06.2022 Sendt: 24.06.2022 Besvart: 30.06.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Rasmus Hansson (MDG): Miljødirektoratet fastslo nylig at Avinor har deponert masser med PFAS ulovlig på Flesland. Den ulovlige deponeringen har ført til avrenning av PFAS til nabotomter og forårsaket helseskadelig og forurenset drikkevann for naboer.Nå som det viser seg at Avinor har deponert PFAS ulovlig, vil regjeringen sørge for at Avinor tar ansvaret for denne situasjonen på alvor og dermed betaler for ny og trygg vannforsyning for beboerne i tillegg til å gi erstatninger til beboerne som har opplevd økonomisk skade som følge av forurensningen?
Jon-Ivar Nygård: Jeg har lagt saken fram for Avinor. Avinor viser til at som følge av tilsyn gjennomført på masselager ved Bergen lufthavn 10. mai 2022, har Avinor mottatt tilsynsrapport med ett avvik. Avviket sier at Avinor har lagret forurensede masser på lufthavna uten tillatelse fra rett myndighet. Avinor har hele tiden oppfattet å ha nødvendige tillatelser, men Avinor tar til etterretning at tilsynet har kommet fram til at tillatelsen som er gitt, ikke er tilstrekkelig og ikke gitt av rett myndighet. Avinor viser til at den prosjekterte løsningen for masselageret er beskrevet i en tiltaksplan som ble oversendt Bergen kommune 2009, at masselageret er etablert etter godkjent tiltaksplan, og at Avinor har en rammetillatelse fra kommunen for selve masselagringen. Av svaret fra Avinor går det fram at bakgrunnen for at de lagrede massene er ansett som forurenset, er at massene inneholder tungmetaller, tjærestoffer (PAH) og hydrokarboner. PFAS er analysert i et svært begrenset omfang, da dette var en nyere miljøgift da masselageret ble anlagt, og analyser bare ble gjennomført ved konkret mistanke om forurensning. PFOS (en PFAS-forbindelse) ble påvist i 3 av 8 prøver. Påvisninger av PFAS i massene var under dagens gjeldende normverdi, og er ifølge Avinor således masser som regnes som rene i henhold til forurensningsforskriften. Avinor er imidlertid kjent med at det påvises PFAS i vannsig nord for masselageret. Som del av pålegg fra Miljødirektoratet skal det i løpet av 2022 gjennomføres omfattende kartlegging på områdene med «lettere forurensede» masser. Dette for å dokumentere om massene har den forurensningsgraden som er beskrevet i tidligere rapporter, samt avklare spørsmål knyttet til eventuell PFAS-forurensning.Ut fra et føre-var hensyn og inntil situasjonen er endelig avklart, har Avinor tilbudt berørte beboere med private drikkevannskilder å hente gratis flaskevann i lokalbutikken. Avinor har forståelse for at dette kompliserer hverdagen til beboerne, men tiltaket reduserer risikoen for eventuelle negative helseeffekter som følge av PFAS-inntak. Ifølge Avinor har Folkehelseinstituttet vurdert at det er trygt å dusje og bade i vann med konsentrasjoner over det som her er påvist. Avinor anser ikke det å hente flaskevann i butikk som en permanent løsning og utreder for tiden på hvilken måte Avinor skal bidra for å avhjelpe situasjonen for berørte beboere. Avinor viser til at dette dessverre har tatt noe tid, noe som blant annet har sammenheng med ønsket om å komme frem til standardiserte løsninger i saken.Jeg har stor forståelse for den uroen og usikkerheten denne saken skaper hos naboer til lufthavna. Avinor er organisert som et heleid statlig aksjeselskap, og det er styret som er ansvarlig for å følge opp saken om PFAS-forurensning på selskapets lufthavner. Jeg legger til grunn at selskapet innretter sin virksomhet i tråd med gjeldende lover og forskrifter og følger opp myndighetspålegg.Som eier har staten bl.a. forventning om at selskapene med statlig eierandel bidrar til en bærekraftig verdiskaping med utgangpunkt i FNs bærekraftsmål, som bl.a. innebærer at selskapene identifiserer og håndterer vesentlige risikoområder for dem som påvirkes av virksomheten, jf. Meld. St. 8 (2019–2020) Statens direkte eierskap i selskaper – Bærekraftig verdiskaping og Innst. 225 (2019–2020). Utfordringene med PFAS-forurensningene har vært et tema i eierdialogen mellom Avinor og Samferdselsdepartementet over flere år. Jeg vil fortsatt ta opp utfordringene rundt PFAS-forurensningene i eierdialogen med Avinor.