Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:2487 (2021-2022)
Innlevert: 28.06.2022
Sendt: 28.06.2022
Besvart: 05.07.2022 av kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Vil statsråden sikre at lokale, såkalte kunstfaglige komiteer, ikke kan blokkere private skulpturer på privat grunn?

Begrunnelse

Et av de mest betydelige norske bidrag til seier i først og andre verdenskrig var innsatsen til sivile norske sjøfolk om bord på den norske handelsflåten. Under første verdenskrig var Norge nøytralt, men likevel ble i alt 647 handelsskip torpedert eller minesprengt med tap av rundt 1500 sjøfolk. I årene fra 1940 til 1945, under andre verdenskrig, mistet ca. 3 700 krigsseilere i uteflåten livet og 473 skip gikk tapt. Samtidig mistet hjemmeflåten 199 skip og 1133 personer.
Etter krigen ble krigsseilerne i stor grad oversett av norske myndigheter. Mange veteraner slet med traumer og senskader. Det var tungt for dem, for familie og for etterlatte. Ekstra tungt var det når myndighetene ikke anerkjente deres innsats.
Det er samlet inn 900 000 kroner til et minnesmerke for krigsseilerne. Innsamlingen støttes av mange privatpersoner og norske spesialstyrker. Private krefter har tatt initiativ til planlegging, organisering, innsamling og gjennomføring av prosjektet. Bergen har en lang tradisjon som maritim hovedstad, og det er naturlig å tenke seg et slikt minnesmerke der.
Det er laget en skulptur av skipet MS Livard, av Vidar Bratlund-Mæland. Den skal stå i en mindre park ved hotellet Moxy Bergen i Solheimsviken. Dette er privat grunn, men det må sendes byggesøknad til kommunen.
Til alles store overraskelse uttaler det såkalte Rådet for kunst i offentlige rom at skulpturen ikke innfrir krav til kvaliteten på kunst i offentlige som. En subjektiv uttalelse, som føyer seg inn i rekken av offentlige myndigheters motarbeiding av krigsseilerne. Det har kommet sterke reaksjoner på hvordan minnesmerket motarbeides av en elitistisk tenkning om kunst. Mange bergensere vil nok mobilisere mot dette.
Statsråden kan kanskje ta kontakt med sine partifeller lokalt for å sikre at minnesmerket blir satt opp på en verdig måte.

Anette Trettebergstuen (A)

Svar

Anette Trettebergstuen: Jeg slutter meg først og fremst helhjertet til spørsmålsstillerens vurderinger av krigsseilernes betydningsfulle innsats under 1. og 2. verdenskrig. Stortinget vedtok i 1995 at skipet D/S Hestmanden, som ble bygget i Bergen i 1911 og som gikk i konvoifart under begge krigene, skulle være et nasjonalt minnesmerke over krigsseilernes innsats. Det har i etterkant blitt investert mange titalls millioner kroner, i hovedsak over Kultur- og likestillingsdepartementets budsjett, for å restaurere skipet og sikre drift slik at D/S Hestmanden blir et verdig, flytende minnesmerke vi alle kan være stolte av.
At det i tillegg tas lokale initiativer for å hedre krigsseilerne, ser jeg på som positivt. Når det gjelder den konkrete saken om en skulptur i Bergen, anser jeg dette for å være et lokalt anliggende som de involverte aktørene må løse i dialog med Bergen kommune.