Skriftlig spørsmål fra Seher Aydar (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2491 (2021-2022)
Innlevert: 28.06.2022
Sendt: 29.06.2022
Besvart: 05.07.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Seher Aydar (R)

Spørsmål

Seher Aydar (R): I år er det fjortende år på rad med langvarig sommerstengte jernbanestrekninger på Østlandet på grunn av vedlikehold.
I hvor mange flere år blir det lange perioder med buss for tog om sommeren, og hvordan ser planen for å gjenopprette normal helårsdrift ut?

Begrunnelse

Sommeren 2009 stengte Oslo S og flere jernbanestrekninger rundt Oslo for vedlikehold. Før 2009 var dette aldri aktuelt. Da ble sporarbeid i stedet begrenset til helger, netter og korte, men intensive perioder. Da ordningen ble innført, ble det beskrevet som et unntak fra jernbanemyndighetenes side. Det ble det også da ordningen ble videreført sommeren etter. Også år tre var det et unntak. Da ble beslutningen faktisk presentert ikke av jernbanen selv, men av daværende regjering gjennom forslaget deres til nasjonalbudsjett for 2011. Det var med tydelighet en politisk beslutning å sommerstenge.
I årene siden er buss for tog blitt normalen om sommeren, og det behandles ikke lenger av Stortinget. I år er Oslo S-Rygge og Oslo S Mysen/Rakkestad stengt i seks uker. Sandvika-Asker er stengt i fire uker, det samme er Asker-Spikkestad/Gulskogen/Sande. Sommeren 2019 kartla Aftenposten hvilket arbeid som faktisk pågikk langs de stengte sporene. (Aftenposten 17. juli 2019). Det de fant, var forholdsvis beskjedent. Samtidig gir de lange periodene med buss for tog et dårlig tilbud til alle reisende og rammer mange. Det gjelder ikke minst alle dem som arbeider hele eller deler av sommeren. For mange pendlere betyr det en adskillig mer tidkrevende jobbreise. For andre, som har mulighet eller råd, betyr det at de velger personbil. Staten har et nullvekstmål for personbiltrafikken i byområdene. Mens reisende resten av året oppfordres til å reise kollektivt, blir gode vaner avlært om sommeren.
Jernbanen har et vedlikeholdsbehov som må håndteres. Men de langvarige periodene med sommerstengt i nok et år, gjør at man bør stille spørsmål om det ikke kan håndteres annerledes. Alle fakta bør på bordet, og jernbanen bør svare på hva som skal til for å få avviklet ordningen – og hva konsekvensene av det ville ha vært. Få, om noen andre europeiske land benytter seg av en fast ordning med sommerstengt jernbane, i alle fall ikke gjennom så mange år og uten at det finnes en tydelig sluttdato. Selv om omfanget av sommerstengt jernbane er redusert sammenliknet med de første årene, er det fortsatt omfattende. Det var en politisk beslutning å innføre ordningen. Da er det også et politisk spørsmål om og hvordan den kan avvikles og normal helårsdrift gjenopprettes.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg har stor forståelse for at det er krevende for de reisende når det i lange perioder er buss for tog. Likevel er det tidvis nødvendig å stenge jernbanen for å gjennomføre nødvendig vedlikehold og andre arbeider. Om sommeren er det færre reisende som blir berørt enn ellers om året, og derfor er de lange stengningene lagt til denne perioden.
Jernbanedirektoratet gjennomførte i 2019 og 2020 en omfattende gjennomgang av sommerstengningene. Her det vurdert tiltak for hvordan antall og lengde på stengingene kan reduseres, og hvordan konsekvensen for de reisende kan bli mindre. Etter at rapporten ble ferdigstilt i april 2020 er det i regi av Bane NOR gjennomført en rekke tiltak for å gi de reisende god informasjon og tilrettelegge for alternativ transport, eksempelvis:

• Etablert flere permanente holdeplasser for buss for tog (Roa, Dale, Stavanger, Kristiansand, Kongsberg), og skiltet opp over 130 stasjoner og bussholdeplasser
• Etablert nytt avvikshåndteringsområde i Asker etter modell fra Oslo S, inkl. skjermer for visning av bussavganger og systemløsning for å vise innhold på skjerm
• Etablert visning av detaljert bussinformasjon (avgangstid, destinasjon, stoppesteder underveis og ankomsttid) på utvalgte skjermer på stasjoner og i appen NÅ
• Laget ny layout på skjermene på stasjonen for å skille mellom innstilte avganger og tog som kjører som normalt slik at det lettere å finne sin avgang
• Brukt gulskilting (gul er farge for å signalisere avvik) for å gjøre det enklere for de reisende å navigere seg på stasjonen og finne frem til bussene
• Koordinert avviksinformasjon og forventingsstyring i forkant av arbeidene sammen med togselskapene
• Tett dialog med Statens vegvesen, politiet og kommunene for å få bussflyten til å fungere på best mulig måte, og etablert koordineringsfora for trafikkavvikling i flere store byer
• Inngått samarbeid med samtlige kollektivselskap som sikrer Bane NOR sambruk på over 100 bussholdeplasser
• Kontinuerlig samarbeid med togselskapene og Entur om å gi de reisende riktig, lik, rask og nyttig kundeinformasjon.

Det er blitt satset stort på jernbane de senere årene. Bevilgningen til jernbaneformål er økt fra 8,8 mrd. 2009-kroner i 2009 til 31,8 mrd. kroner i 2022. I år er flere av stengingene knyttet til store infrastrukturprosjekter. Dette omfatter påkobling av den nye Follobanen til Østfoldbanen og Oslo S slik at den kan tas i bruk i desember i år, og riving av bybrua ved Drammen stasjon i forbindelse med at stasjonen skal oppgraderes. Antall reisende har videre økt fra 58 millioner i 2009 til over 80 millioner i 2019. Et bedre togtilbud med lengre tog og flere avganger fører til mer slitasje på infrastrukturen, som igjen gir økt behov for vedlikehold.
De mange store pågående jernbaneprosjektene medfører at det vil være nødvendig med sommerstengninger også i fremtiden. Til gjengjeld vil de reisende få et bedre togtilbud og en mer driftssikker infrastruktur som følge av arbeidene som gjøres. Det vil ikke være mulig å legge stenginger kun til netter og helger. Det jobbes hele tiden med å gjøre unna arbeidet så raskt og effektivt som mulig, og å minimere behovet for stengninger.