Seher Aydar (R): I år er det fjortende år på rad med langvarig sommerstengte jernbanestrekninger på Østlandet på grunn av vedlikehold.
I hvor mange flere år blir det lange perioder med buss for tog om sommeren, og hvordan ser planen for å gjenopprette normal helårsdrift ut?
Begrunnelse
Sommeren 2009 stengte Oslo S og flere jernbanestrekninger rundt Oslo for vedlikehold. Før 2009 var dette aldri aktuelt. Da ble sporarbeid i stedet begrenset til helger, netter og korte, men intensive perioder. Da ordningen ble innført, ble det beskrevet som et unntak fra jernbanemyndighetenes side. Det ble det også da ordningen ble videreført sommeren etter. Også år tre var det et unntak. Da ble beslutningen faktisk presentert ikke av jernbanen selv, men av daværende regjering gjennom forslaget deres til nasjonalbudsjett for 2011. Det var med tydelighet en politisk beslutning å sommerstenge.
I årene siden er buss for tog blitt normalen om sommeren, og det behandles ikke lenger av Stortinget. I år er Oslo S-Rygge og Oslo S Mysen/Rakkestad stengt i seks uker. Sandvika-Asker er stengt i fire uker, det samme er Asker-Spikkestad/Gulskogen/Sande. Sommeren 2019 kartla Aftenposten hvilket arbeid som faktisk pågikk langs de stengte sporene. (Aftenposten 17. juli 2019). Det de fant, var forholdsvis beskjedent. Samtidig gir de lange periodene med buss for tog et dårlig tilbud til alle reisende og rammer mange. Det gjelder ikke minst alle dem som arbeider hele eller deler av sommeren. For mange pendlere betyr det en adskillig mer tidkrevende jobbreise. For andre, som har mulighet eller råd, betyr det at de velger personbil. Staten har et nullvekstmål for personbiltrafikken i byområdene. Mens reisende resten av året oppfordres til å reise kollektivt, blir gode vaner avlært om sommeren.
Jernbanen har et vedlikeholdsbehov som må håndteres. Men de langvarige periodene med sommerstengt i nok et år, gjør at man bør stille spørsmål om det ikke kan håndteres annerledes. Alle fakta bør på bordet, og jernbanen bør svare på hva som skal til for å få avviklet ordningen – og hva konsekvensene av det ville ha vært. Få, om noen andre europeiske land benytter seg av en fast ordning med sommerstengt jernbane, i alle fall ikke gjennom så mange år og uten at det finnes en tydelig sluttdato. Selv om omfanget av sommerstengt jernbane er redusert sammenliknet med de første årene, er det fortsatt omfattende. Det var en politisk beslutning å innføre ordningen. Da er det også et politisk spørsmål om og hvordan den kan avvikles og normal helårsdrift gjenopprettes.