Skriftlig spørsmål fra Une Bastholm (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2502 (2021-2022)
Innlevert: 29.06.2022
Sendt: 30.06.2022
Besvart: 05.07.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Une Bastholm (MDG)

Spørsmål

Une Bastholm (MDG): Regjeringen gjør det nå gratis å ta med bilen på hurtigbåt på flere strekninger, men samtidig vil man ikke gjøre det gratis for passasjerer som sykler og går.
Hvorfor mener regjeringen det er klokt å gjøre disse strekningene gratis for biler, men ikke for passasjerer som er gående og syklister?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Stortinget fattet 23. februar 2021 et anmodningsvedtak (vedtak nr. 661) der regjeringen ble bedt om å komme tilbake i revidert statsbudsjett 2021 med forslag til reduserte ferjetakster og en forpliktende plan for halvering av ferjepriser på riksveg- og fylkesvegferjesamband.
Av Hurdalsplattformen går det også fram at regjeringen vil halvere prisene på riksvegferjer og fylkesvegferjer i løpet av fireårsperioden. Det går videre fram at regjeringen ønsker å innføre gratis ferje i trafikksvake samband og til øyer og samfunn uten annen vegforbindelse.
Både anmodningsvedtak nr. 661, Hurdalsplattformen og de senere budsjettvedtakene i Stortinget gjelder takster på ferjer.
I arbeidet med oppfølgingen av dette har det vært nødvendig å definere hva som menes med ferje, og vi har tatt utgangspunkt i inntektssystemet for fylkeskommunene. For at et samband skal telle som ferje i inntektssystemet, må ferjen være i helårsdrift, fylkeskommunen må dekke alle (eller nesten alle) driftsutgiftene utover det som blir dekket av billettinntekter, og biltrafikken må være over 10 personbilenheter i årsdøgntrafikk. Andre sjøruter regnes som båtruter. Hvorvidt båten er «hurtig», eller om den fysisk har plass til biler om bord, er dermed ikke relevant.
Regjeringen mener – i likhet med stortingsflertallet – at det er en viktig oppgave å sørge for et godt ferjetilbud og sikre at overføringene til fylkeskommunal fergedrift samsvarer bedre med behovet til de reisende og næringslivet. I denne omgang er derfor ferjene prioritert.
Som omtalt i kommuneproposisjonen for 2023 (Prop. 110 S (2021–2022)) må innfasing av ordningen med gratis ferje også vurderes konkret av fylkeskommunene for hvert enkelt samband. Det kan være lokale forhold, blant annet gjeldende kontraktsforhold, som innebærer at ikke alle aktuelle ferjesamband kan gjøres gratis i 2022. Jeg er også kjent med at fylkestinget i Vestland ikke vil innføre gratis reise på bilførende hurtigbåter på grunn av store kapasitetsmessige utfordringer. Dette er vurderinger som må gjøres lokalt, og som jeg legger til grunn at fylkeskommunene er best stilt til å gjøre.