Svar
Jon-Ivar Nygård: Saken det siktes til er at Bane NOR har vedtatt en ny godkjenningsordning knyttet til utførelse av sikkerhetstjenester. Ordningen trådte i kraft fra og med 15. mars 2022.
Staten har som eier en forventning om at selskapene, som en del av sitt arbeid med ansvarlig virksomhet, identifiserer og håndterer vesentlige risikoområder innenfor leverandørkjeden, jf. Meld. St. 8 (2019-2020) Statens direkte eierskap i selskaper – Bærekraftig verdiskaping. I tråd med statens forventning, stiller Bane NOR tydelige seriøsitetskrav til sine leverandører og deres underleverandører i kontraktene, og tar ansvar for å utvikle et anstendig arbeidsliv og et seriøst næringsliv, med konkurranse på like vilkår. Bane NOR har erfart at det har oppstått uønskede situasjoner, der sikkerhetsvakt er involvert. Feil begått av sikkerhetsvakt kan føre til farlige situasjoner. Bane NOR har videre avdekket brudd på arbeidstidsbestemmelser hos flere virksomheter.
For å levere en trygg og seriøs sikkerhetsfunksjon, mener Bane NOR at både leverandør og underleverandør av sikkerhetsfunksjonen bør ha en viss størrelse og organisatorisk egnethet, kapasitet og robusthet til å levere på krav til vernetjeneste, internkontroll, kvalitetssystem, sikkerhetsledelse, timeføringssystem og system for kompetansestyring. Dette vil styrke sikkerhetskompetansen og redusere sannsynligheten for avvik fra krav til utførelse og brudd på arbeidstidsbestemmelser. Det er også viktige forutsetninger for å ha kontroll på planlegging, utøvelse og oppfølging av sikkerhetsfunksjonen, slik at entreprenører, deres underleverandører og Bane NORs ansatte kan arbeide sikkert i og ved jernbanesporet. I lys av dette, mener Bane NOR at nåværende struktur i leverandørmarkedet, med over 65 pst. enkeltpersonsforetak og aksjeselskap med én til tre ansatte, ikke er hensiktsmessig. Foretaket har vurdert at det å stille tydeligere krav, vil være forholdsmessig utfra den viktige funksjonen virksomhetene skal ivareta.
Bane NOR strammer inn regelverket, som en følge av en omfattende kartlegging av flere virksomheter. Gjennomgangen avdekket en ukultur i deler av miljøet som leverer sikkerhetstjenester. Det handler om at noen sikkerhetsvakter har jobbet for mye og at noen har forsøkt å omgå Bane NORs interne retningslinjer. Bane NOR opplever at det har utviklet seg en uoversiktlig bransjestruktur med små selskaper, hvor mange leies inn på kort varsel og uten kontrakt. Foretaket ønsker derfor større leverandører, som har en solid sikkerhetsledelse og grunnleggende ordninger som verneombud og sykelønn på plass. Bedrifter med minst ti ansatte har verneombud, personalleder og internkontrollsystemer
Personalleder skal løpende vurdere skikkethet og sørge for at den ansatte følger opplæringsprogram og krav for å være godkjent sikkerhetsvakt. I tillegg vil de sammen med internkontrollsystemer følge opp at den ansatte følger arbeidsmiljølovens bestemmelser og Bane NORs interne regelverk.
Regjeringen ønsker å begrense innleie og fremme et seriøst og ansvarlig arbeidsliv. Bane NOR har siden 2020 stilt utvidede krav til seriøsitet i sine bygg- og anleggskontrakter, fordi det er viktig for å fremme et anstendig arbeidsliv og seriøst næringsliv. Bane NOR har satt kravet om ti faste ansatte for virksomheter som leverer sikkerhetstjenester, fordi dette i realiteten innebærer en innskrenking i muligheten for innleie. Bane NOR påpeker at virksomheter med seks eller flere faste ansatte kan søke om dispensasjon fra kravet om minimum ti ansatte. Dette kravet virker i utgangspunktet ikke å være urimelig gitt at sikkerhetsfunksjonen skal hindre ulykker og tap av menneskeliv.
Staten forventer at selskapene er åpen om vesentlige områder knyttet til sitt arbeid med ansvarlig virksomhet. Åpenhet bidrar til å gi omverden, eiere, kunder og andre interessenter informasjon om selskapets håndtering av vesentlige risikoområder og grunnlag for fremtidig verdiskaping. Jeg forventer derfor at Bane NOR er åpen om sine risikovurderinger.